Teorie vytváření vákua

3. 09. 2015 8:15:49
Letos jsem s obrovskou úlevou předala veslo v naší neziskovce nástupcům, ale vzápětí mě popadlo hrozné cukání znovu se do toho vložit...

Jak jsem byla zvyklá neustále zajišťovat, aby věci odsejpaly a v dění kolem našeho sdružení byl vidět nějaký pohyb, najednou jsem měla pocit, že všechno vázne – přitom to tak nemuselo nutně být, různí lidé dělali různé věci, jen jsem o nich třeba nevěděla, byla to moje optika jedné z radních, ke které v rámci rady neproudily informace. Každopádně jsem pociťovala nespokojenost, nutkání opět začít dělat "tahouna" a rvát všechny rozjeté záležitosti – tak jako dřív - silou a vůlí. Jenomže na druhé straně jsem už fakt tahouna z hloubi duše dělat nechtěla, cítila jsem, že po třech letech už opravdu potřebuju přepnout na nějaký jiný program, ve kterém se budu víc projevovat jako já a míň jako nějaký organizační robot.

Právě tou dobou jsme se náhodou vydali hodnotit náš nový ukázkový projekt v Brně, vytvářený docentem elektrotechniky a zároveň svérázným filozofem Petrem Baxantem, který mě výrazně osvítil teorií "vytváření vákua". Ta zní takto: když chcete lidi pohnout k aktivitě, nemáte je postrkovat a tlačit na ně, ale naopak vytvořit vákuum, které jsou nuceni zaplnit.

Aha!

Vytvořila jsem vákuum, respektive nechala jsem dál všechno být a jen jsem víc sledovala, co lidé sami od sebe dělají. No, možná že to ve všech případech nebylo přesně to, co bych si byla představovala já, ale dělali!
Výsledky jsou opravdu pěkné. V létě jsme měli úspěšný a moc hezký dvoutýdenní mezinárodní kurz, o naši síť ukázkových projektů, kterou jsem zatím táhla já, se odpovědně stará nová koordinátorka, také edice brožurek, které jsem sestavovala, má od příštího roku nového šéfredaktora, který to zřejmě všechno povede podstatně dynamičtěji nežli já. Jiná kolegyně vkládá akce do kalendáře na náš web a další, dříve naprosto pasivní kolega se sám od sebe zaktivizoval a plánuje crowdfundingový projekt.

Ohledně věcí vnitřně organizačních, které, jak se mi zdálo, přese všechno vytvořené vákuum stále ještě vázly, jsem se přece jenom znovu vybičovala a po dvou letech jsem zase o jednom srpnovém víkendu otevřela svůj dům pro strategické plánování naší organizace. Sešlo se nás dvanáct a byl znát obrovský posun proti tomu, co tu probíhalo předloni. Většina lidí se vyměnila a převažovaly aktivní osoby, které se samy ujímaly úkolů, které je třeba dělat! Sláva!

Tak teď už opravdu nebudu nic popohánět a postrkovat dopředu.

A co teď budu propána dělat? - Je to jednoduché, přestanu pořád myslet na to, co by se „mělo“ dělat, a nervovat se tím. Nechám všechno volně plynout a svoji pozornost a energii budu věnovat přesně tomu, co opravdu chci dělat, o čem si myslím, že mi to jde a sedí a dává mi to smysl. Hlavně našim lokálním akcím v Praze.

Vřelé díky Petrovi Baxantovi za jeho teorii vákua!

Autor: Eva Hauserová | čtvrtek 3.9.2015 8:15 | karma článku: 8.90 | přečteno: 445x

Další články blogera

Eva Hauserová

Nebojme se mrtvých

Jak se lidé loučí se svými zemřelými blízkými? Způsoby, jakými to děláme – nebo neděláme – právě my v naší kultuře, nemusí vůbec být samozřejmé. Podrobněji se o tom dočteme v knize americké „mileniální Morticie“ Caitlin Doughtyové

4.10.2023 v 8:47 | Karma článku: 12.12 | Přečteno: 449 | Diskuse

Eva Hauserová

Nerůst: jak by to šlo udělat?

Neustálý hospodářský růst nás žene do slepé uličky a do vyčerpávání planetárních zdrojů, přesto pořád nějak neumíme uvažovat jinak. Jak by mohla v praxi vypadat radikální proměna k nerůstu?

2.10.2023 v 8:48 | Karma článku: 9.98 | Přečteno: 481 | Diskuse

Eva Hauserová

Vítejte v roce 2038

Chcete-li se ponořit do nočních můr týkajících se poměrně brzké budoucnosti a potvrdit si své nejhorší obavy z toho, kam spěje EU, přečtěte si právě vyšlou knížku Deník 3038.

11.9.2023 v 8:39 | Karma článku: 12.22 | Přečteno: 479 | Diskuse

Eva Hauserová

Může za všechno kapitalismus?

Vývoj naší civilizace vyvolává obavy: takhle to přece nemůže pokračovat dál! Mezi ekologicky smýšlejícími lidmi se objevuje názor, že za veškerý neblahý vývoj může kapitalismus. Opravdu?

14.8.2023 v 10:26 | Karma článku: 15.45 | Přečteno: 609 | Diskuse

Další články z rubriky Občanské aktivity

Zdenek Horner

Chybí mi rozhodný postoj české vlády a místních bezvýhradných izraelofilů

Nyní má česká vláda jedinečnou příležitost před celým světem dokázat, že bývalý satelit Sovětského Svazu není nyní satelitem USA. Měla by odsoudit nestabilní postoj vůči Izraeli, ale i vůči Ukrajině a posoudit zdali USA nejsou ...

27.3.2024 v 12:44 | Karma článku: 21.05 | Přečteno: 514 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Naše stařečky dnes okradl zloděj vydávající se za pracovníka charity

Našim stařečkům je přes osmdesát let. Muž s přízvukem, kolem šedesáti let, mluvící slušnou češtinou, vydávající se za pracovníka charity, přijel v červeném hyundai pro knihy a ukradl Kapitánovým rodičům snubní prstýnky a šperky.

21.3.2024 v 18:43 | Karma článku: 27.77 | Přečteno: 928 |

Zdenek Horner

Milujeme NATO a proto Ukrajina zvítězí

Poté, co víme, že jsou na Ukrajině vojáci NATO, jsem již úplně klidný. Vítězství je v kapse. A kam se NATO vypraví příště? Bude to Bělorusko nebo Kazachstán? Gruzie? Ta už je rozpracovaná. Arménie by zatím byl těžký oříšek.

12.3.2024 v 12:54 | Karma článku: 33.67 | Přečteno: 939 | Diskuse

Zdenek Horner

Odpověď tazateli k uličnímu a kádrovému výboru

Tazatel se rozhořčuje, že se někdo ve zdejších diskusích cítí být pod knutou postupů někdejších uličních výborů. Vcelku pěkně vystihuje, jak se chovali a jakými pravomocemi byly tyto výbory za komunismus obdařeny, ale ...

10.3.2024 v 13:28 | Karma článku: 32.11 | Přečteno: 765 | Diskuse

Zdenek Horner

Ultrasionismus se už začíná podobat rasismu

Marně si lámu hlavu, k čemu se zveřejňuje seznam nějakých osob. Zveřejněné seznamy mají zastrašovat. Používal je protektorát, pak komunisti. Nyní jsou jako inspirace pro nějakou radikální odnož pravověrných aktivistů?

5.3.2024 v 12:21 | Karma článku: 22.81 | Přečteno: 473 |
VIP
Počet článků 380 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2103

Spisovatelka, publicistka, překladatelka na volné noze, původně bioložka, v současnosti přírodní zahradnice a ekoložka, www.hauserova.cz. Jako editorka jsem vymyslela a dala dohromady Encyklopedii soběstačnosti 1-3 a totéž jsem v letech 2014-2021 dělala s edicí brožurek Klíč k soběstačnosti, viz e-shop na www.permakulturacs.cz. Radím s plánováním a osazováním nízkoúdržbových přírodních zahrádek, viz www.prirodni-zahradky.cz. Mé minikurzy přírodního zahradničení najdete na www.naucmese.cz.

Pokud byste chtěli dostávat můj měsíční permakulturně-ekologický zpravodaj Permatruhlík, nebo pokud byste mi chtěli cokoli sdělit, pište na evahauserova@gmail.com.   

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...