Eutanazie je přirozené civilizační právo

29. 11. 2019 9:27:48
Doufám, že už brzy bude v ČR uzákoněna eutanazie. Hned by se mi žilo lehčeji, kdybych věděla, že tuhle možnost budu v případě potřeby mít.

Cítím potřebu se vložit do téhle debaty hlavně proto, že se nemohu vyrovnat s tím, proč odpůrci eutanazie tuhle možnost pořád blokují. Jim samotným přece nikdo eutanazii nevnucuje, ani je nenutí ji vykonávat!

Jde jenom o možnost volby, svobodu za určitých pro nás už nesnesitelných okolností takhle jednat, a o tu jsme my, zájemci o možnost eutanazie, jejími odpůrci svévolně připravováni.

Říkají v podstatě to, že až budu v závěru života bezmocně živořit a uboze vegetovat, mám dostat pořádnou paliativní péči a mám kolem sebe mít své blízké, a díky tomu si umírání užiju. Jenomže já jsem si dost jistá, že to takhle nemám, že v situaci, kdy na tom budu hodně bídně, budu chtít zalézt do nějakého temného kouta a samoty a nebudu vůbec toužit po tom, aby mě někdo držel za ruku (jsem studený čumák a introvert a styky s lidmi mě vyčerpávají, takže děkuju pěkně – fakt ne), a že jakmile budu moct od budoucnosti čekat jen další živoření a postupné odumírání, budu tuto ponižující situaci raději chtít skončit. Při této představě mám pocit úlevy.

Kromě toho jsem k možnostem paliativní péče dost skeptická. Když jsem měla maligní lymfom, v tom nejhorším bodě, než začaly zabírat chemoterapie, jsem měla nejen bolesti, na které běžné léky neúčinkovaly, ale třeba taky potíže s dechem. Nerozumím tomu, jak by mohla „paliativní péče“ pomáhat dusícím se pacientům.

Všichni nevyznáváme křesťanské hodnoty

Asi se moc nemýlím, když řeknu, že v naprosté většině jsou odpůrci eutanazie motivováni svou křesťanskou vírou, podle které je lidský život posvátný a nemáme právo na něj sahat. Teď bych mohla křesťanům začít vyčítat krvavá křižácká tažení a upalování čarodějnic, ale to ponechám stranou, dnes už snad podobné věci nedělají. Jejich postoj k eutanazii je v podstatě stejný jako k sebevraždě – člověk má raději na tomto světě trpět, než aby z něj na základě vlastního rozhodnutí unikal, protože má všechno rozhodování ponechat na bohu. - Jenomže já jako ateistka chci o svém životě rozhodovat sama. Ať si to křesťané dělají po svém, a ať nás ateisty nechají, ať si to také děláme podle svého.

Na druhé straně chápu lékaře, že se jim do toho nechce. Už třikrát jsem šla na eutanazii se svými dožívajícími, trpícími kočkami, a vždycky to pro mě bylo strašné, přestože jsem si byla jistá, že dělám dobrou a milosrdnou věc. (Nemluvě o tom, že jsem také několikrát musela dorazit ulovená zraněná zvířátka, nejčastěji myšky cukající se na podlaze v našem bytě, na které jsem jednoduše dupla.) Osobně nevidím mezi lidmi a zvířaty žádný velký rozdíl, přechody mezi lidmi a zvířaty v inteligenci a dalších vlastnostech jsou plynulé a v něčem jsou takové kočky zase daleko šikovnější a výkonnější než my lidé. Říká se, že my lidé si na rozdíl od zvířat uvědomujeme svoji smrtelnost – nevím, ale když náš kocour Černobog alias Hustouš umíral na selhání ledvin, bylo znát, že už si opravdu přeje jen být zalezlý v temném koutě a čekat na konec, a naše léčebné zásahy odmítal daleko vehementněji, než když jsme mu předtím kupříkladu čistili zhnisané rány z šarvátek... prostě tušil svůj konec, rezignovaně ho přijímal a nepřál si své dožívání uměle prodlužovat.

Prostor pro změnu názoru

Četla jsem, že mnoho přesvědčených příznivců eutanazie nakonec v situaci, kdy opravdu beznadějně dožívají, po této možnosti nesáhne. Jako pacientka jsem si ověřila, že když jste „uvnitř dění“, tedy sami trpíte chorobou, která ostatní zdravé lidi děsí, jste do toho natolik ponoření a zároveň jakoby otupělí, že vám to připadá míň hrozné než pozorovatelům zvenčí. Také moje maminka, pozitivistická vědkyně, mi mnohokrát opakovala, že si rozhodně přeje eutanazii a nechce se ocitnout v situaci, kdy by byla závislá na péči okolí. Taková vyhlídka ji upřímně děsila. Jenomže když se pak propadla do stařecké demence a dnes je opravdu úplně závislá na svých ošetřovatelkách, vůbec jí to nepřijde – neuvědomuje si to, aspoň se netváří nijak zoufale, zřejmě se soustřeďuje na drobné radosti, jako je jídlo, a ono „vegetování“, kterého se tak hrozila, přijímá jako samozřejmost.

Jenomže tenhle obrat nenastane u všech lidí a já si stejně přeju, abych o svém úplném konci mohla rozhodovat sama.

Jak na to?

Taky mě přirozeně napadá, jestli bych se o vlastní eutanazii nemohla postarat sama. Jenomže sebevraždy pomocí prášků mají podle statistik nízkou účinnost, stejně jako podřezání žil – asi 10 %. Naopak 90 % je to u zastřelení. To zní dobře, jenomže jak jsem se koukala na internetu, pořídit si zbrojní pas je možná srovnatelně náročné s pořízením řidičáku, plus musíte pravidelně podstupovat přezkoušení – což by člověk při chátrající fyzické kondici asi nezvládl. Stejně tak třeba oběšení nebo skok pod metro vyžadují přece jen ještě dost fyzických sil, a když si u oběšení nezlomíte vaz, můžete se pár nekonečných trýznivých minut dusit – hu!!! To ne!

Takže prosím všechny, kdo o tom rozhodují: pokud nechcete lidi dohánět k tak zoufalým úvahám jako jsou ty, které jsem tady právě uvedla, dovolte nám prosím rozhodovat o vlastním životě v podmínkách, kdy už stejně nebude za nic stát!

Autor: Eva Hauserová | pátek 29.11.2019 9:27 | karma článku: 22.99 | přečteno: 490x

Další články blogera

Eva Hauserová

Nebojme se mrtvých

Jak se lidé loučí se svými zemřelými blízkými? Způsoby, jakými to děláme – nebo neděláme – právě my v naší kultuře, nemusí vůbec být samozřejmé. Podrobněji se o tom dočteme v knize americké „mileniální Morticie“ Caitlin Doughtyové

4.10.2023 v 8:47 | Karma článku: 12.12 | Přečteno: 449 | Diskuse

Eva Hauserová

Nerůst: jak by to šlo udělat?

Neustálý hospodářský růst nás žene do slepé uličky a do vyčerpávání planetárních zdrojů, přesto pořád nějak neumíme uvažovat jinak. Jak by mohla v praxi vypadat radikální proměna k nerůstu?

2.10.2023 v 8:48 | Karma článku: 9.98 | Přečteno: 481 | Diskuse

Eva Hauserová

Vítejte v roce 2038

Chcete-li se ponořit do nočních můr týkajících se poměrně brzké budoucnosti a potvrdit si své nejhorší obavy z toho, kam spěje EU, přečtěte si právě vyšlou knížku Deník 3038.

11.9.2023 v 8:39 | Karma článku: 12.22 | Přečteno: 479 | Diskuse

Eva Hauserová

Může za všechno kapitalismus?

Vývoj naší civilizace vyvolává obavy: takhle to přece nemůže pokračovat dál! Mezi ekologicky smýšlejícími lidmi se objevuje názor, že za veškerý neblahý vývoj může kapitalismus. Opravdu?

14.8.2023 v 10:26 | Karma článku: 15.45 | Přečteno: 609 | Diskuse

Další články z rubriky Občanské aktivity

Zdenek Horner

Kam až bude smět zajít žertování na letošního Apríla?

Ochránci pravých názorů a hodnot rozpoutali ve společnosti nejistotu. Neustálé zastrašování zaručeně neorganizovaných amatérských aktivistů, kteří reagují na 99 procent jakékoli argumentace tak, že jde o proruskou činnost ...

28.3.2024 v 20:26 | Karma článku: 19.11 | Přečteno: 366 | Diskuse

Zdenek Horner

Chybí mi rozhodný postoj české vlády a místních bezvýhradných izraelofilů

Nyní má česká vláda jedinečnou příležitost před celým světem dokázat, že bývalý satelit Sovětského Svazu není nyní satelitem USA. Měla by odsoudit nestabilní postoj vůči Izraeli, ale i vůči Ukrajině a posoudit zdali USA nejsou ...

27.3.2024 v 12:44 | Karma článku: 22.31 | Přečteno: 572 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Naše stařečky dnes okradl zloděj vydávající se za pracovníka charity

Našim stařečkům je přes osmdesát let. Muž s přízvukem, kolem šedesáti let, mluvící slušnou češtinou, vydávající se za pracovníka charity, přijel v červeném hyundai pro knihy a ukradl Kapitánovým rodičům snubní prstýnky a šperky.

21.3.2024 v 18:43 | Karma článku: 27.78 | Přečteno: 931 |

Zdenek Horner

Milujeme NATO a proto Ukrajina zvítězí

Poté, co víme, že jsou na Ukrajině vojáci NATO, jsem již úplně klidný. Vítězství je v kapse. A kam se NATO vypraví příště? Bude to Bělorusko nebo Kazachstán? Gruzie? Ta už je rozpracovaná. Arménie by zatím byl těžký oříšek.

12.3.2024 v 12:54 | Karma článku: 33.68 | Přečteno: 941 | Diskuse

Zdenek Horner

Odpověď tazateli k uličnímu a kádrovému výboru

Tazatel se rozhořčuje, že se někdo ve zdejších diskusích cítí být pod knutou postupů někdejších uličních výborů. Vcelku pěkně vystihuje, jak se chovali a jakými pravomocemi byly tyto výbory za komunismus obdařeny, ale ...

10.3.2024 v 13:28 | Karma článku: 32.12 | Přečteno: 766 | Diskuse
VIP
Počet článků 380 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2103

Spisovatelka, publicistka, překladatelka na volné noze, původně bioložka, v současnosti přírodní zahradnice a ekoložka, www.hauserova.cz. Jako editorka jsem vymyslela a dala dohromady Encyklopedii soběstačnosti 1-3 a totéž jsem v letech 2014-2021 dělala s edicí brožurek Klíč k soběstačnosti, viz e-shop na www.permakulturacs.cz. Radím s plánováním a osazováním nízkoúdržbových přírodních zahrádek, viz www.prirodni-zahradky.cz. Mé minikurzy přírodního zahradničení najdete na www.naucmese.cz.

Pokud byste chtěli dostávat můj měsíční permakulturně-ekologický zpravodaj Permatruhlík, nebo pokud byste mi chtěli cokoli sdělit, pište na evahauserova@gmail.com.   

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...