Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kam zmizel Ambrož?

Před týdnem se náš kocour Ambrož najednou ztratil. Jeho nečekaná absence mě úplně rozhodila a zdrtila – až mě samotnou zaskočilo, jak moc...

Náš domov spoluvytvářejí tři kočičí mazlíčci – desetiletá malá, plachá kočička Mokoška a dva dvouletí bráchové, Ambrož a Raoul. Ti se postupem času osobnostně vyhranili – černobílý Ambrož je výrazně větší než brácha a povahu má typu „dominantní macho“, což mi u kocoura (na rozdíl od mužských) připadá roztomilé. Nezměnilo se to ani po podzimní kastraci. Tu jsme nechali provést, protože Ambrož neustále chodil domů s nějakými šrámy a u veterinářky jsme byli pečení vaření. Menší a submisivní kocouří brácha Raoulíček se přitom nevinně svezl taky, i když se do žádných rvaček nemíchal a šrámy neměl. Ale podle paní doktorky je prostě tenhle zásah pro každého kocoura lepší.

Oba mají úžasně krotkou a mazlivou povahu a snášejí ledacos i od mých malých vnoučků, dvouletého a čtyřletého. Ambrož se na rozdíl do Raoula nechává rád „po miminkovsku“ chovat, sedává mi na klíně u počítače (a zvyšuje tím moji pracovní výkonnost :-)), a pokud se mnou leží na gauči, vymáhá si, aby ani jedna moje ruka nezahálela a abych ho pilně hladila. Když odpočívám na gauči, oba kocouři se občas chodí „kojit“ - nejen že pumpují tlapkami, jak to kočky dělávají, ale i doopravdy sají roztřepanou žlutou deku – jako by ta deka v kombinaci s mým břichem byla jejich maminka.

Z myšího hlediska to ale jsou krvežíznivé a kruté šelmy – hodně rádi loví hlodavce a obvykle se přijdou pochlubit jejich tělíčkem s ukousnutou hlavou.

Ambrož si občas dělá delší výlety, daleko víc než Raoulík. Párkrát už se stalo, že nepřišel jeden nebo dva dny domů. Jenže tentokrát to bylo horší.

První večer mi po něm bylo jenom lehce smutno.

Druhý večer jsem už tesknila, ale říkala jsem si, že to je celý Ambrož a že holt přichází jaro...

Třetí večer už jsem se začala zneklidňovat.

Čtvrtý večer jsem panikařila – něco takového nikdy neudělal. Nutila jsem se ke klidu, ale musela jsem pořád myslet na to, co s ním asi je.

Pátý večer jsem nabyla přesvědčení, že se mu muselo něco stát. Nehoda, katastrofa, nebo ho někdo někam zavřel s úmyslem si ho nechat? Každopádně jsem se rozhodla zahájit pátrání.

Ráno jsem vyvěsila v okolí domu oznámení, že se hledá kocour, a obtelefonovala jsem útulky. Vystavila jsem jeho profil na www.nalezenci.cz. Každému jsem na potkání říkala, že jsem asi přišla o svého vztahového kocoura a jak jsem z toho nešťastná.

Připadalo mi, že doma panuje prázdné, duté ticho. Bráška Raoulík Ambrože také nešťastně hledal – pořád procházel kočičí klapkou domů a ven a nervózně mňoukal. Pokaždé, když se kočičí klapka ozvala, jsem zadoufala, že přišel Ambrož… ale zklamala jsem se a cítila jsem se jako v té písničce, která se mi vybavuje z dětství: „Zhasněte lampióny, lampióny, já chci vidět tmu, nepřišel, nepřišel...“

A šestý večer se Ambrož vrátil domů. V dobré náladě a kondici, jako by se nechumelilo, jen se s námi obzvlášť radostně mazlil a vítal. Ani nebyl vyhládlý!

 

Z toho plyne poučení...

Teprve když jsem si myslela, že už Ambrože nikdy neuvidím, pochopila jsem, jak ohromnou má pro mě cenu. Byla jsem z toho celá ochromená, chodila jsem jako tělo bez duše a pořád jsem na něj podprahově – nějakou částí mozku, možná tou nejhlavnější – myslela. Nejhorší byla ta nejistota, co s ním je. Leží někde přejetý autem? Stáhl z něj někdo huňatý kožich a opekl si jeho mladé, pěkně prorostlé masíčko? Zavřel ho omylem v garáži, ze které není úniku ven? Leží Ambrož zraněný někde v křoví, trápí se a pomalu dohasíná? Nikdy jsem nebyla obzvlášť starostlivá matka a nezneklidňovalo mě, když se mé děti vrátily z nějaké aktivity trochu později, ale teď jsem ta muka teprve plně pochopila.

Zajímavé je, že chovatelem kočky se obvykle nestáváte dobrovolně; někdo vám kotě vnutí nebo se ho ujmete ze soucitu. Vlastně po novém závazku vůbec netoužíte. A vidíte! Může to přerůst v jednu z nejdůležitějších věcí ve vašem životě, neměřitelnou penězi, žebříčky úspěchů nebo čímkoli jiným.

Teď sedím u počítače a prakticky nemůžu psát, protože Ambrož mě každou chvíli výmluvně šťouchne do ruky - „neflákej se s tou rukou a hlaď mě!“ Ani přečíst noviny jsem si ráno při snídani nemohla, protože se na ně položil, labužnicky se protáhl a můj program byl jasný – hladit a basta.

Jediný člen naší domácnosti, kterého vývoj situace asi zklamal, je Mokoška. Když byl Ambrož pryč, daleko častěji se k mazlení – my říkáme „bondingu“ - dostala ona, masírovala mě tlapkami, jezdila mi vlhkým nosem po tváři a slintala a zatínala mi drápky do šály, kterou musím přitom vždycky mít omotanou kolem krku, protože jinak by mě bolestivě podrápala.

Teď Mokoška opět zaujala své bezpečné místo vysoko na skříni a myslí si o těch mladých chuligánech svoje.

 

Autor: Eva Hauserová | středa 6.3.2019 12:13 | karma článku: 30,71 | přečteno: 984x
  • Další články autora

Eva Hauserová

Nebojme se mrtvých

Jak se lidé loučí se svými zemřelými blízkými? Způsoby, jakými to děláme – nebo neděláme – právě my v naší kultuře, nemusí vůbec být samozřejmé. Podrobněji se o tom dočteme v knize americké „mileniální Morticie“ Caitlin Doughtyové

4.10.2023 v 8:47 | Karma: 12,53 | Přečteno: 471x | Diskuse| Kultura

Eva Hauserová

Nerůst: jak by to šlo udělat?

Neustálý hospodářský růst nás žene do slepé uličky a do vyčerpávání planetárních zdrojů, přesto pořád nějak neumíme uvažovat jinak. Jak by mohla v praxi vypadat radikální proměna k nerůstu?

2.10.2023 v 8:48 | Karma: 10,79 | Přečteno: 571x | Diskuse| Ekonomika

Eva Hauserová

Vítejte v roce 2038

Chcete-li se ponořit do nočních můr týkajících se poměrně brzké budoucnosti a potvrdit si své nejhorší obavy z toho, kam spěje EU, přečtěte si právě vyšlou knížku Deník 3038.

11.9.2023 v 8:39 | Karma: 12,22 | Přečteno: 572x | Diskuse| Kultura

Eva Hauserová

Může za všechno kapitalismus?

Vývoj naší civilizace vyvolává obavy: takhle to přece nemůže pokračovat dál! Mezi ekologicky smýšlejícími lidmi se objevuje názor, že za veškerý neblahý vývoj může kapitalismus. Opravdu?

14.8.2023 v 10:26 | Karma: 16,04 | Přečteno: 695x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Eva Hauserová

Dvě babičky na dovolené v Egyptě

Už delší dobu jsem opravdu silně toužila jet někam šnorchlovat a kochat se pozorováním podmořského života. K tomu jsou nejlepší korálové útesy, a ty máme relativně nejblíž v Egyptě.

12.6.2023 v 9:44 | Karma: 21,51 | Přečteno: 908x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno  11:09

V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

Přítelkyni polil hořlavinou a zapálil. Muž dostal za vraždu sedmnáct let

25. dubna 2024  9:45,  aktualizováno  11:07

Na sedmnáct let do vězení poslal Krajský soud v Brně muže za upálení jeho družky v Rajhradě na...

AKTV už sedm let hájí zájmy televizí. Bojuje s piráty a za nové zákony

25. dubna 2024

Asociace komerčních televizí slaví letos na jaře již sedmé výročí od založení. Jejími prioritami...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  10:53

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 380
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2104x
Spisovatelka, publicistka, překladatelka na volné noze, původně bioložka, v současnosti přírodní zahradnice a ekoložka, www.hauserova.cz. Jako editorka jsem vymyslela a dala dohromady Encyklopedii soběstačnosti 1-3 a totéž jsem v letech 2014-2021 dělala s edicí brožurek Klíč k soběstačnosti, viz e-shop na www.permakulturacs.cz. Radím s plánováním a osazováním nízkoúdržbových přírodních zahrádek, viz www.prirodni-zahradky.cz. Mé minikurzy přírodního zahradničení najdete na www.naucmese.cz.

Pokud byste chtěli dostávat můj měsíční permakulturně-ekologický zpravodaj Permatruhlík, nebo pokud byste mi chtěli cokoli sdělit, pište na evahauserova@gmail.com.