Hlavní město Zanzibaru a jak jsme se staly královnami koření

Prostřední část našeho lednového putování po Zanzibaru: historické Stone Town s památkami na éru sultánů, prohlídka farmy, kde se pěstuje vanilka, skořice, hřebíček a mnoho dalšího koření, a návštěva u obřích želv...

Z naší první štace, předměstí Zanzibar City zvaného Kilimani, jsme se nechaly odvézt do historického středu města, čtvrti jménem Stone City, kde jsme hodlaly strávit dva dny.

Další noclehy jsem předem zamluvila v hotelu Zenji, který se (aspoň podle našeho průvodce) od ostatních liší tím, že víc pečuje o místní zaměstnance, učí je anglicky, prodává místní výrobky a podobně, takže na nás působil sympaticky. Ve Stone City jsme hodlaly zajít do kanceláře cestovky, která se nám zalíbila svou ekologičností a podporou místních lidí – Eco+Culture Tours, a tady si zařídit ubytování a program na zbytek pobytu. Náš průvodce Juma měl ale velké ambice nám zajistit úplně všechno, a tak nám dalo hodně práce vykroutit se z jeho návrhů, že nám zprostředkuje výlety typu „Spice Tour“ - za kořením, „Prison Island“ - za obřími želvami, do přírodní rezervace Jozani za opičkami a motýly, nebo prohlídku Stone Town s průvodcem – tu jsme ale měly v ceně hotelu Zenji. V následujících dnech nás stejnými návrhy – že nás vyvezou na tyto výlety – bombardovali prakticky všichni taxikáři a průvodci, jaké jsme jen ve Stone Town potkaly. Jelikož Zanzibar je poměrně malý, dají se všechny tyto výlety zvládnout ze Stone City za den, nebo i za půl dne. My jsme ale zůstaly u našeho původního plánu jet na všechny výlety s Eco+Culture Tours.

Potulky po Stone Town

Hotel Zenji je útulný a vyhoví všemu, co čekáme my „zápaďáci“. Personál je tady neobyčejně vstřícný a milý, a ubytovávají se tu turisté z Evropy, na rozdíl od našeho prvního hotýlku v Kilimani, který sloužil spíš místňákům. Nejlepší je na tomhle hotelu krytá střešní terasa, kde se podávají snídaně a kde můžete relaxovat i po večerech – chodily jsme sem obvykle za soumraku a já jsem si z chladícího boxu dávala místní mírně pálivou zázvorovou limonádu jménem Stoney. Ve Stone Town obecně v hotelech a restauracích nemají pivo, zřejmě tu berou přísněji muslimské odmítání alkoholu.

Ubytovaly jsme se, naobědvaly v přízemní kavárně hotelu a hned jsme vyrazily s mladým průvodcem Mohamedem na dvouhodinovou orientační prohlídku Stone Town. Spleť úzkých křivolakých uliček je velmi pitoreskní, neustále se vám odhalují nová a nová zákoutí a několikrát jsme v ní později – už bez průvodce – totálně zabloudily, tím spíš, že neexistuje žádná mapa, která by zobrazovala všechny uličky. Nejvýraznějším jednotícím prvkem jsou dveře domů, nesmírně zdobné, nesoucí indické nebo arabské prvky (někdy kombinaci obojího) a opatřené špičatými kovovými hroty proti slonům, kteří se používali při válečných výpadech. Mohamed nás vyvedl z bludiště uliček na nábřeží moře, kde jsme se už orientovaly snáze, a ukázal nám nejvýznamnější památky: Palace of Wonders – Palác divů, kde bylo instalováno první elektrické osvětlení a výtah na ostrově, Museum Palace, v němž sídlil až do šedesátých let 20. století sultán, a Old Arab Fort (Starou arabskou pevnost). Zvlášť nás také upozornil na dům slavného arabského otrokáře Tippu Tipa a v nejrušnější obchodní ulici i na dům, kde se v roce 1946 narodil Freddie Mercury z Queen. Tenhle dům byl v obzvláštním obležení turistů, ale architektonicky mi nepřipadal nijak zvláštní.

Konečně jsme kolem Slave Market (bývalého trhu s otroky, kde nyní stojí křesťanský kostel) zamířili zpátky k našemu hotelu. V jeho blízkosti jsme ale ještě navštívili místní ohromné tržiště, přelévající se na ulici z rozlehlé haly, kde panovala až nepříjemná tlačenice, křik, ruch a zmatek – nejvíc na dražbě ryb, kam jsme ze zvědavosti také zašly. Tady ještě přibyl pach, mouchy a doslova nebylo kam šlápnout, jak se tu místní lidé mačkali.

Další den jsme vyhradily samostatným toulkám po Stone Town. Probudil nás muezzin, který je tu několikrát denně slyšet místo zvuků zvonů, na jaké jsme zvyklí. V plánu jsme měly prohlížení památek, nějaké nákupy (protože později jinde na Zanzibaru už asi dárečky nenakoupíme) a konečně návštěvu Eco+Culture Tours, kde se mělo rozhodnout o zbylých několika dnech našeho pobytu. Začaly jsme trasou vedoucí podél nábřeží a hned jsme narazily na historickou budovu Old Dispensary (starou ošetřovnu a lékárnu) a Old Custom House (starou celnici). Obě tyhle stavby slouží jako kulturní zařízení a kanceláře a jsou přístupné, ale není v nich mnoho k vidění kromě půvabné charakteristické architektury – pavlačí se sloupy, vystavěných kolem vnitřních dvorků, což vytváří příjemný chládek.

Nejvíc toho mají vystaveno v Palace Museum, kde se zachovalo vnitřní zařízení z éry posledního sultána. To byl vlastně „loutkový vládce“ pod kontrolou Angličanů, takže po osamostatnění Zanzibaru a Tanzánie v 60. letech odešel do emigrace v Británii a tam prý žije dodnes. Mají tu i místnost věnovanou princezně Salme – ta je velice slavná díky svému pohnutému osudu; byla to dcera sultána Saida a jeho kavkazské konkubíny, narozená v polovině 19. století, a zachovala se na svoji dobu skandálně – otěhotněla s německým důstojníkem a uprchla s ním do Evropy, načež se jí její rodina zřekla. Napsala čtivé vzpomínky, které ale bohužel neměli na prodej v angličtině, jen ve franštině, a to se nám přece jen louskat nechtělo.

Muzeum má i příjemnou zahradu s altánem, kde jsme po prohlídce chvíli relaxovaly, než jsme se znovu vydaly do ulic vzdorovat pražícímu sluníčku.

Daly jsme si oběd (vegetariánské curry) a pustily se do nakupování. Na hlavní nákupní ulici Kenyatta je pár hezkých obchodů s místními výrobky, nejvíc se nám zalíbilo ve velkém obchodě jménem Memories, a pak jsme ještě zabrousily do obchůdku zvaného Fahari, protože tady podle našeho průvodce měli prodávat výrobky zaručeně přímo od místních lidí. Jitce se zalíbily dřevěné misky a šperk s polodrahokamy, já jsem nakoupila zvířátka ze vzorovaných látek, dětské tričko, batikovaný obrázek, nějakou bižuterii, koupací plášť a olejíček na spálenou kůži. Kdybych měla vhodné využití, určitě bych koupila nějakou potištěnou místní látku typu „kanga“ - dlouhý pruh se rozstřihne na dva kusy, jeden se omotá kolem těla a druhý kolem hlavy – ale podobné textilie jsem kupovala už před rokem v Indii a víc bych jich už nevyužila.

Dál jsme navštívily muzeum otrokářské éry na místě bývalého Slave Market – přes Zanzibar vedla jedna z hlavních cest, kudy byli zotročení ubožáci vyvážení do světa - a celé uťapané a unavené jsme konečně zamířily do kanceláře Eco+Culture Tours. Jenomže ta byla přímo uprostřed spleti úzkých a naprosto nepřehledných uliček a zřejmě jsme ji několikrát těsně minuly – mapka v našem průvodci absolutně nepomáhala, uliček bylo v reálu mnohem víc… nakonec jsme požádaly v recepci jednoho hotelu, aby nám tam zatelefonovali, a za chvíli už si pro nás jejich zaměstnanec přišel. Sláva! Bylo to od hotelu jen kousek rovně za nosem…

V kanceláři jsme si opravdu – jak jsme chtěly – naplánovaly zbytek pobytu: zítra nás vezmou na exkurzi na farmu, kde se pěstuje koření – Spice Tour – a pak odpoledne na Prison Island se želvami. Další den se sbalíme, odvezou nás na prohlídku rezervace Jozani a do motýlího centra, a odpoledne nás ubytují v Menai Bay Beach Bungalows na jihu ostrova, kde zůstaneme čtyři noci. Lákaly nás chatky na břehu moře, pár dní klidu a koupání, a taky blízkost rezervace Jozani, kdybychom se tam třeba ještě chtěly vrátit. Tím pádem jsme po celou dobu pobytu zůstaly v jižní části ostrova a na severní cíp, kde jsou nejznámější pláže, jsme nejely vůbec.

Praktické záležitosti a na co si dát pozor

S ohledem na bezpečnost a také z únavy jsme po setmění, tedy asi po sedmé hodině, už zůstávaly v hotelu, ale přes různá varování se nám za celých deset dnů nestalo, že by nás někdo chtěl vyloženě okrást. Potkalo mě jen to, že mi někdo vracel nazpátek dolary a mezi ně vsunul místo desetidolarovky indickou desetirupiovku – naprosto bezcennou, čímž mě okradl o tu desítku dolarů. A místní obchodníci nejsou tak neodbytní, jak jsem to občas zažila v Indii.

Přiznávám, že jsme se celou dobu přesouvaly taxíky, i když jsme nejezdily daleko a spíš jsme si každé ze tří míst, kde jsme bydlely, pořádně prohlédly a „zažily“. Další možností jsou místní autobusy nebo náklaďáčky vybavené lavicemi a tak přizpůsobené dopravě lidí - „dala dala“, ale je trochu těžké dopátrat se informací o tom, co kam jede, a většina těchto vozidel je přecpaná pasažéry a s našimi zavazadly bychom se tam stejně sotva vešly. Kupodivu tu moc nekvetou takzvané „tuk tuki“, motorky opatřené korbou a lavicí pro dva až tři pasažéry, kterými jsem se hodně vozila v Indii. Na Zanzibaru je člověk zahlédne jen vzácně.

Dál jsme řešily otázku dostatku „cash“, neboli hotovosti. Bylo nám jasné, že MasterCard se tu dá uplatnit málokde a že s dolary, které jsme si přivezly z domova, tady do konce pobytu nevystačíme. Zamířily jsme do National Bank a žádaly, jestli by nám mohli z našich MasterCards stáhnout a vyplatit dolary nebo místní tanzanijské šilinky, ale dověděli jsme se, že to mohou udělat jedině s Visa kartami. Netušila jsem, že MasterCard je jakoby méně zajištěná a spolehlivá než Visa! Poslali nás do druhé banky (Diamond Bank) , kde ale odpověď zněla stejně a poslali nás zase do té první. Tady nám konečně poradili jediný bankomat v celém Zanzibar City, banky Barclays, kde na MasterCard dostaneme šilinky. (Zkusily jsme i dvě směnárny, ale marně.) Sláva, získaly jsme tedy šilinky, ale zase jsme se bály, aby nám náhodou na konci pobytu nepřebývaly – co pak s nimi?

Za kořením a želvami!

Nazítří ráno nás vyzvedl v hotelu postarší sympatický průvodce jménem Kassim Mande: ukázal nám, že ho výslovně jmenují v našem průvodci z nakladatelství Bradt (jediný průvodce po Zanzibaru, který byl u nás k sehnání, trochu ve stylu Lonely Planet). Znal také osobně autory průvodce a hned bylo jasné, proč se v knížce tak fandí agentuře Eco+Culture Tours. Ale zdálo se nám to v pořádku, žádný švindl, podle všeho opravdu podporují místní lidi na „grassroot“ úrovni.

Jeli jsme asi pět kilometrů severně od Zanzibar City, nejdřív jsme minuli Livingstoneův dům, a potom jsme dorazili do obce jménem Bububu – jde o zvukomalebný název pocházející z toho, že tudy kdysi vedla první místní železnice. V Bububu jsme odbočili směrem od pobřeží a po chvíli jsme už vystoupili na kokosové plantáži. Působila na nás velice přívětivě, měla pestrý podrost bazalky a dalších bylin a keříků a popásali se tu porůznu uvázaní zebu.

Z plantáže jsme odjeli do vesnice, kde se pěstuje koření - jde o komunitní projekt vesničanů. Ani tady jsme nenašli vojensky uspořádané a vypleté záhonky, přesně naopak – chalupy postavené ze dřeva, hlíny a palmového listí obklopují mnohapatrové, pestré džungloidní porosty, tvořené rostlinami jako vanilka (liána), hřebíček (keř nebo strom), skořice (strom, sklízí se kůra), citronová tráva, zázvor, kardamom… mezi tím rostly ovocné stromy – citrusy, banánovníky, guava, papája… a dále třeba teakový dub. Takové porosty byly jen občas prostřídané uspořádanějšími záhony a políčky kasavy nebo ananasů.

Poté, co nám Kassim ukázal různé užitečné rostliny, nás usadili pod přístřešek a dali nám ochutnat místní čerstvé ovoce – banány, ananasy, pomeranče, papáju… Jitka si bohužel nedala, protože po jednom druhu místního ovoce (zvaném „jack“), který si ze zvědavosti koupila na tržišti, dostala kopřivku.

Předvedli nám, jak se šplhá na kokosovou palmu (pomůcka je neuvěřitelně jednoduchá – spletené drsné lano, které se omotá kolem nohou a člověk se s jeho pomocí přidržuje na kmeni), upletli nám z kokosových listů čelenky, nazdobili je květy a nafotili nás jako „Spice Queens“ - královny koření, a konečně nám nabídli pod dalším přístřeškem-obchůdkem pytlíky koření na prodej.

Na závěr nás odvezli na oběd, který se podával na rohoži na dvorku vesnického domku přímo u rodiny, která ho uvařila. Sestával z ryby, pilafu (ochucená rýže s trochou zeleniny), špenátu z kasavy a moc dobré kokosovo-rajské kořeněné omáčky.

Po obědě jsme se vrátili do Stone Town a hned jsme namířili malou lodí (kterou pro nás Kassim pronajal) na Prison Island. Ostrov leží hned naproti Stone Town a budova, která na něm je, nikdy nesloužila jako vězení, ale jako špitál a dnes jako hotel. Jezdí se sem ale hlavně kvůli „sanctuary“ - útulku – obřích želv, pocházejících původně ze Seychelských ostrovů. Součástí výletu mělo být i koupání, případně šnorchlování, ale to kvůli velkým vlnám odpadlo.

Želvy patří k druhu Geochelone gigantea, želva obrovská. Drží je tady v parčíku upraveném jako ZOO, kde vylézají z výběhů a volně se potulují i po cestičkách. Jejich počet odhaduji na několik desítek, nejmenší želvičky jsou chráněny v kleci, protože by si na nich mohly pochutnat vrány nebo jiní predátoři. U vstupu nám dali každé jednu velkou šťavnatou rostlinu, které jsme býložravým želvám zkrmily. Želvy se nechají drbat pod krkem a labužnicky přitom vytahují hlavu na dlouhém, tenkém, vrásčitém krku. Na krunýřích mají barvou napsánu cifru, která znamená jejich věk. Dožívají se prý až sto osmdesáti let.

Vrátili jsme se do města, s naším průvodcem jsme se rozloučily a zašly jsme na kafíčko do venkovní kavárny v příjemném parku Forodhani Gardens, který má vyhlídku na moře a pohupující se loďky.

Na závěr dne jsme ještě (po opakovaném vyptávání a bloudění) našly v labyrintu uliček Stone Town sultánovy lázně zvané hamáma, dnes už nefunkční, a prohlédly si je. Je to zvláštní a fascinující stavba, na které je znát, jak se koupele, masáže, stříhání a holení mísily se společenským setkáváním. Za malý bakšiš nás vzali i na střechu hamámy!

A tím jsme se se Stone Town rozloučily. Závěr své cesty jsme chtěly věnovat přírodě a moři.

Fotky ze Stone Town:  https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10218817740382501&set=pcb.10218817746342650&type=3&theater

Fotky ze Spice Tour: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10218817755542880&set=pcb.10218817763703084&type=3&theater

Autor: Eva Hauserová | čtvrtek 24.1.2019 10:01 | karma článku: 12,72 | přečteno: 412x

Nebojme se mrtvých

Jak se lidé loučí se svými zemřelými blízkými? Způsoby, jakými to děláme – nebo neděláme – právě my v naší kultuře, nemusí vůbec být samozřejmé. Podrobněji se o tom dočteme v knize americké „mileniální Morticie“ Caitlin Doughtyové

4.10.2023 v 8:47 | Karma: 12,53 | Přečteno: 466x | Diskuse| Kultura

Eva Hauserová

Nerůst: jak by to šlo udělat?

Neustálý hospodářský růst nás žene do slepé uličky a do vyčerpávání planetárních zdrojů, přesto pořád nějak neumíme uvažovat jinak. Jak by mohla v praxi vypadat radikální proměna k nerůstu?

2.10.2023 v 8:48 | Karma: 10,35 | Přečteno: 568x | Diskuse| Ekonomika

Vítejte v roce 2038

Chcete-li se ponořit do nočních můr týkajících se poměrně brzké budoucnosti a potvrdit si své nejhorší obavy z toho, kam spěje EU, přečtěte si právě vyšlou knížku Deník 3038.

11.9.2023 v 8:39 | Karma: 12,22 | Přečteno: 571x | Diskuse| Kultura

Eva Hauserová

Může za všechno kapitalismus?

Vývoj naší civilizace vyvolává obavy: takhle to přece nemůže pokračovat dál! Mezi ekologicky smýšlejícími lidmi se objevuje názor, že za veškerý neblahý vývoj může kapitalismus. Opravdu?

14.8.2023 v 10:26 | Karma: 16,04 | Přečteno: 695x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Eva Hauserová

Dvě babičky na dovolené v Egyptě

Už delší dobu jsem opravdu silně toužila jet někam šnorchlovat a kochat se pozorováním podmořského života. K tomu jsou nejlepší korálové útesy, a ty máme relativně nejblíž v Egyptě.

12.6.2023 v 9:44 | Karma: 21,51 | Přečteno: 907x | Diskuse| Cestování

O indiánské spiritualitě

Kniha Opeřené slunce vás uvede do světa amerických prérijních indiánů, jejich spirituality a životního stylu, zcela neslučitelného s životním stylem „bílého muže“. Není to ale snadné čtení.

17.4.2023 v 8:11 | Karma: 7,51 | Přečteno: 273x | Diskuse| Kultura

Eva Hauserová

Jak to chodí v tyrkysových firmách

Občas jsem slyšela někoho mluvit o tyrkysových firmách, ale měla jsem jen mlhavou představu, oč běží. Konečně jsem objevila knihu, která to důkladně objasňuje - Budoucnost organizací od Frederica Lalouxe.

20.3.2023 v 8:24 | Karma: 9,88 | Přečteno: 778x | Diskuse| Ekonomika

Eva Hauserová

Rozinky i hořké pilulky z oblasti evoluce

Přiznávám, že název knihy obsahující slovo „vymírání“ mě spíš odstrašoval, možná i proto se mi tahle publikace, vydaná už před čtyřmi lety, dostala do rukou až teď. Ale spíš než depresivní byla nad očekávání zajímavá.

4.1.2023 v 7:54 | Karma: 7,38 | Přečteno: 353x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Zápisky infantilní babičky

Se svými vnoučátky ve věku osmi, šesti a čtyř let si v současnosti báječně vyhraju. Je to ten nejlepší věk, pravý věk hravosti! A tím myslím i svých osmašedesát let...

22.12.2022 v 8:33 | Karma: 15,67 | Přečteno: 462x | Diskuse| Hobby

Půda očima permakultury

O víkendu se konala v Praze na Toulcově dvoře už tradiční permakulturní konference a pěkně se vydařila. Letos měla velké a nesmírně aktuální téma půdy a jejího obdělávání.

9.11.2022 v 9:13 | Karma: 12,37 | Přečteno: 445x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Eva Hauserová

Komunitní energetika může pomoci v krizi

Na konferenci pořádané Nadací Partnerství jsem se dověděla, jak je to s rozvojem komunitní energetiky u nás, k čemu by byla dobrá a kde to vázne.

4.11.2022 v 8:47 | Karma: 9,20 | Přečteno: 468x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Eva Hauserová

Co dělat proti konfliktům ve skupinách

V poslední době se objevuje trend nahrazovat tradiční hierarchické uspořádání lidských skupin společným rozhodováním na principu poradních kruhů, kde dostane hlas a je vyslyšen a respektován každý člen uskupení.

5.10.2022 v 8:08 | Karma: 8,38 | Přečteno: 432x | Diskuse| Občanské aktivity

Eva Hauserová

Elektromobil do každé domácnosti!

Odpůrci elektromobility tvrdí, že je to slepá ulička a z různých důvodů na elektřinu nikdy nebude jezdit většina aut. Vidím to jinak.

19.8.2022 v 9:20 | Karma: 10,82 | Přečteno: 1283x | Diskuse| Energetika

Temná ruská chapadla

Na jedné z eko akcí, které objíždím, jsem narazila na neuvěřitelné výsledky ruského trollení. Až do této chvíle jsem proruskou propagandu ignorovala – jak člověk už tak doufá, že když si něčeho nebude všímat, samo se to vytratí...

16.8.2022 v 9:51 | Karma: 29,70 | Přečteno: 1036x | Diskuse| Politika

Eva Hauserová

Z německého koncentráku do sovětského Ruska

Evelina Merová byla ještě jako dítě a dospívající dívka vězněna v nacistických koncentrácích, jako válečný sirotek se dostala do Leningradu a prožila tam většinu života. Její vzpomínky jsou dojemné, fascinující - a také varovné.

1.6.2022 v 8:25 | Karma: 23,02 | Přečteno: 730x | Diskuse| Kultura

Eva Hauserová

Zemědělství rozhoduje o zdraví krajiny

Poslední květnovou středu jsem strávila na semináři nazvaném Šetrné metody hospodaření na zemědělské půdě, který se konal ve Výzkumném ústavu rostlinné výroby (VÚRV).

30.5.2022 v 8:35 | Karma: 9,97 | Přečteno: 378x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Eva Hauserová

Na nás si nepřijdou, máme svoji vlastní měnu!

Doplňkové měny – komplementární k těm oficiálním - mohou fungovat lokálně a pomáhat tak vyrovnávat otřesy ekonomiky. Patří mezi ně i kryptoměny, ale směna produktů může mít i mnoho jiných podob.

16.5.2022 v 8:18 | Karma: 10,08 | Přečteno: 534x | Diskuse| Ekonomika

Dubaj očima baťůžkářské turistky

Dubaj žije z turismu, ale opravdu si to tu může užít turista vyhledávající přepychové nákupy a adrenalinové atrakce... pěší potulky se tu dají podnikat tak nejspíš v obřích nákupních centrech.

16.3.2022 v 7:40 | Karma: 15,72 | Přečteno: 618x | Diskuse| Cestování

V Dubaji na EXPO 2020

V prvním březnovém týdnu jsme se s kamarádkou vypravily na světovou výstavu EXPO 2020 do Dubaje. Během týdenní výpravy jsme zvládly i trochu běžné turistiky...

14.3.2022 v 7:57 | Karma: 12,11 | Přečteno: 354x | Diskuse| Cestování

Eva Hauserová

Dokáží se lidé chovat nenásilně?

S vnoučky jsme nedávno přelouskali komiks o Tarzanovi, kde jsou gorily, respektive „opové“, líčeny jako krvežíznivá, krajně agresivní monstra. Chtěla jsem to uvést na pravou míru, a tak jsme se šli na gorily podívat do ZOO...

22.2.2022 v 7:51 | Karma: 9,78 | Přečteno: 414x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
Spisovatelka, publicistka, překladatelka na volné noze, původně bioložka, v současnosti přírodní zahradnice a ekoložka, www.hauserova.cz. Jako editorka jsem vymyslela a dala dohromady Encyklopedii soběstačnosti 1-3 a totéž jsem v letech 2014-2021 dělala s edicí brožurek Klíč k soběstačnosti, viz e-shop na www.permakulturacs.cz. Radím s plánováním a osazováním nízkoúdržbových přírodních zahrádek, viz www.prirodni-zahradky.cz. Mé minikurzy přírodního zahradničení najdete na www.naucmese.cz.

Pokud byste chtěli dostávat můj měsíční permakulturně-ekologický zpravodaj Permatruhlík, nebo pokud byste mi chtěli cokoli sdělit, pište na evahauserova@gmail.com.