Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Antiscifistická sci-fi

4. 01. 2017 9:50:19
Od Ježíška jsem si nechala nadělit novou knihu od Emila Hakla, jelikož je to sci-fi a byla jsem na ni zvědavá. Jenomže ona to sci-fi ani moc není. Na druhé straně, co jsem mohla čekat?

Od tohohle autora už jsem něco četla, takže tuším, jaký je základní model jeho vyprávění: bezcílné potloukání alkoholem poháněných postav po fotogenicky sešlých zákoutích vnějšího světa i duše, velmi plastické smyslové vnímání, typický hospodsky nostalgicko-nasraný pohled na svět a lidi a obecně „pudovkinovské“ pojetí všeho. Takhle pojal i svoji sci-fi, takže čtenář pídící se po zajímavě inovativních (natož vědecky působících) motivech si moc na své nepřijde.

Přesto se autor zřejmě o nějakou zápletku snažil. Umělá žena (Uma) se k protagonistovi (muž středního věku František) dostane jakýmisi intrikami, které možná mají působit rafinovaně – ano, místy mi to přišlo na povrchu takové nesvadbovsky zakonspirované – ale ve skutečnosti se na žádnou intriku vůbec nezmohly (aspoň pokud to jako čtenářka můžu posoudit). Proč ho spiklenecky připravily o byt a opatřily mu pronájem jiného bytu, kam byl krkolomný přístup a pak se stařík o holích (hlavní dohližitel-zvěd-kumpán šíleného vědce) potom téměř nemohl dostat a tudíž měl velmi ztížené své psychické i fyzické manipulace s protagonistou? Proč musel našeho hrdinu odlovit mezi nejzdevastovanějšími bezdomovci nejodpudivějšího kalibru, kam František víceméně náhodou zabrousil? Proč ne jednoduše v nějaké hospůdce? Proč Františkovi napřed podstrčili robotického psa (ouvej, teď jsem možná prozradila motiv, který čtenář nemá tušit, ale já si myslím, že to na napínavosti příběhu vcelku nic nemění) a teprve potom robotickou ženu? Zkoušeli ho tím nějak a jak jako?

Mnoho prvků tohohle vyprávění ukazuje spíš na to, že autor popisuje surrealistickou noční můru, než že by se pokoušel vytvořit aspoň trochu uvěřitelnou realitu. Šílený vědec a jeho kumpán pracují pouze ve dvojici v garáži, nemají tam (ačkoli bylo avizováno, že mají) žádné alarmy nebo pasti, takže tam František může v závěru příběhu klidně proniknout ke své rozmontované nebo spíš rozleptané bývalé milence... a ústřední frankensteinská dvojice zřejmě nemá tušení, proč to všechno dělá a kam tím směřuje. Prostě tak nazdařbůh smontují syntetické tkáně s počítačem nahrazujícím mozek - a dovíme se jen, že se androidka musí neustále promazávat, ale kde bere energii, to se nepraví, zato jí chutná alkohol, což také nemá žádné fyziologicko-biochemické zdůvodnění, ledaže ji to činí ve Františkových očích obzvlášť sympatickou... ale tohle záměrem tvůrců zřejmě také nebylo, protože oni si nepřejí, aby se Uma s Františkem na sebe nějak vázali... ale co si tedy jako přejí? Jejich záměrem není ani prosté pozorování, co se bude dít, na to neustále příliš prudí a vyhrožují. Ale co chtějí, neřeknou.

Sama androidka samozřejmě existenciálně tápe a my se jí ani nedivíme. Jeví však dětskou radost z objevování světa a zejména lidských vztahů – její výběr toho, co je zajímavé, poměrně hodně odpovídá Františkovu gustu, takže se možná opravdu podle něj formuje a adaptuje se na něj. Ale kdoví, možná ne, protože mu občas utíká.

Každopádně jsem osobně trpěla všemi těmi promarněnými šancemi, kde bylo možné si pohrávat jednak s dějem (s úmysly šílených vědců a se vším, co je mohlo křížit) a jednak s psychologií postav (vážně by androidka dospěla během pár dní na úroveň dobře socializované adolescentky, včetně lidských citů náklonnosti k Františkovi – proč právě k němu, když je proti ní poměrně hodně tupý)? A tak dále.

Na Emila Hakla se zřejmě nedá chodit s logikou, ale stejně by mě zajímalo, proč si vybral sci-fi motiv. Proč to napsal? Možná z nostalgie po nějaké ženě, která Umu připomínala, nebo takovou ženu chce potkat a ono furt nic. Tak nějak to zřejmě bude.

Na závěr ještě drobná poznámka z genderového soudku: docela mi přeběhl mráz po zádech, když jsem si představila, že bychom v tomhle příběhu obrátili role. Místo muže středního věku, který si hraje s androidkou představující nekonečně sofistikovanější verzi nafukovací panny ze sex shopu, bychom tu měli naopak ženu středního věku, která si obdobně pohrává s mírně dětinským umělým mladíkem. Taky vám to přijde o hodně zvrhlejší? Vida, důkaz našeho zakořeněného chápání muže jako subjektu (konající činitel, který k sobě všechno vztahuje) a ženy jako objektu (předmětu, s nímž je nějak nakládáno).

Emil Hakl, Umina verze, Argo 2016

Autor: Eva Hauserová | středa 4.1.2017 9:50 | karma článku: 12.40 | přečteno: 393x

Další články blogera

Eva Hauserová

Proč nejsem veganka

Přiznávám, že se vegankou asi nikdy nestanu, i když uznávám planetární prospěšnost veganství, a pokusím se vysvětlit své důvody.

13.10.2017 v 8:59 | Karma článku: 12.48 | Přečteno: 683 | Diskuse

Eva Hauserová

Ostrovy uprostřed civilizace

Jak tak jezdíme po různých permakulturních projektech, navštívili jsme i jeden ostrovní systém. To je dům naprosto nezávislý na okolí, co se týče inženýrských sítí, na jaké jsme z civilizace zvyklí.

5.9.2017 v 8:05 | Karma článku: 12.23 | Přečteno: 322 | Diskuse

Eva Hauserová

S malým Felixem do Kadaně

Vůbec poprvé jsem se se svým vnoučkem vypravila na dvoudenní výlet. Užila jsem si to a doufám, že on taky!

24.7.2017 v 8:29 | Karma článku: 20.41 | Přečteno: 456 | Diskuse

Eva Hauserová

O stromech trochu příliš populárně

Kniha Petera Wohllebena Tajný život stromů je prý světovým bestsellerem. Pro mě bylo poněkud těžké se do ní začíst, a to pro její pouťově-vyvolavačský tón. Přitom její obsah vůbec není špatný!

23.6.2017 v 8:49 | Karma článku: 12.98 | Přečteno: 311 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Petra Havelková

Osudy dynastie Lehmanových v Divadle Husa na provázku

Běž na to, sdělila mi kamarádka, když jsem jí řekla, že chci jít na inscenaci Dynastie v brněnském divadle. Neprohloupíš, je to to nejlepší, co jsem tam v poslední době viděla. A tak jsem ji uposlechla a šla

21.10.2017 v 16:49 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 148 | Diskuse

Petra Havelková

Pitínského Triptych v Divadle Husa na Provázku

Inscenace v režii J. A. Pitínského skoro vždy naláká diváky. Triptych tří textů z období totality, demokracie a středověku skladbou titulů sliboval nekonvenční zážitek a ten jsem si nechtěla dát ujít.

21.10.2017 v 15:47 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 54 | Diskuse

Vladimír Koliandr

Semínka z hvězd 2

Navazuji na první část pohádky tematikou jak je to s energetickými a informačními poli a léčbou rakoviny na žádost některých blogerů v diskusi k článku z minulého týdne.

21.10.2017 v 10:02 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 73 | Diskuse

Vladimír Koliandr

Semínka z hvězd 1 – jde o návrat „Bohů“ na naši planetu?

Další pohádka, jež navazuje na pohádky ze září. Stále častěji dostávám výzvy: „Dokaž existenci energetických a informačních polí a dokaž, že tím jde léčit i rakovina“. Tak tedy pár poznámek k tomu a něco navíc.

21.10.2017 v 9:00 | Karma článku: 6.31 | Přečteno: 209 | Diskuse

Karel Sýkora

Jiří Beneš – Jak a kdy vznikla Bible?

Bible je soubor starověkých textů, které křesťanství a zčásti i judaismus považují za posvátné a inspirované Bohem. Proto se nazývá také Písmo svaté (lat. Scriptura sacra nebo Scriptura sancta) nebo krátce jen Písmo.

21.10.2017 v 8:11 | Karma článku: 4.44 | Přečteno: 121 |
VIP
Počet článků 285 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2527
Spisovatelka, publicistka, překladatelka na volné noze, původně bioložka, www.hauserova.cz.Pořádám dílny tvůrčího psaní, viz www.tvurci-psani.cz, a také radím s pořizováním téměř bezúdržbových přírodních zahrádek, viz www.prirodni-zahradky.cz. Pracuji v neziskovce Permakultura (CS), viz www.permakulturacs.cz.


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.