Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Netrpělivost v srdci aneb Jak nevylítnout z kůže

V poslední době mě potkávají epizodky, které ve mně vyvolávají stejný pocit: ježíšmarjá, proč mě pořád něco tak zdržuje od nějaké užitečné činnosti?  

Ach jo, proč mě osud nebo vesmír nebo kdo opakovaně vystavuje podobným zkušenostem? A není spíš něco v nepořádku se mnou?

Epizoda první.

Jsem opatrovnicí svého nesvéprávného bratra a z moci úřední je třeba mu vyměnit jakousi legitimaci. Totiž ono je to složitější. Z domova, kde se o bratra starají, mi poslali lejstro s titulkem „Žádost o přechod nároku na průkaz osoby se zdravotním postižením“ - cože? Koukám do druhého papíru, kde se mi to sociální pracovnice z domova snaží vysvětlit: „Úprava mění koncepci procesu vedoucího k ukončení platnosti všech průkazů… v praxi to znamená, že ÚP ČR už nebude sám zahajovat správní řízení z moci úřední...“ No to jsem z toho tedy chytrá! Následuje výčet různých dokumentů, průkazek, fotografií a podobně, které je potřeba osobně donést do Jablonce na příslušný úřad práce a které u sebe většinou fyzicky nemám, protože jsou v domově v Jizerských horách, kde se o bratra starají. – Nakonec se do toho zaměstnanci domova mohutně zapojili a celé to nebylo tak strašné, ale stejně! Jaký smysl a logiku má mít moje cestování do Jablonce, jsem tak úplně nepochopila.

Aspoň jsem při té příležitosti na dvě hodinky viděla brášku a připomněla jsem si, jak obdivuju ošetřovatele, kteří se o něj starají. Pro mě by taková práce byla utrpení. Je to tou mou netrpělivostí a nedostatkem pečovatelských sklonů. Vyvezli ho autobusem do Jablonce, seděl na vozíku, ospale mžoural a možná ho těšilo, že má nějakou změnu. Nevím, těžko říct. Jestli mě poznává? Taky těžko říct, asi ne, vídám ho jen dvakrát třikrát za rok a nakrátko a řekla bych, že to ani pro něj nemá žádný velký emocionální náboj.

Epizoda druhá.

Moje matka je už skoro dva roky v domově seniorů u Mníšku pod Brdy, zdá se vyrovnaná a celkem spokojená, asi jednou týdně ji vyvezu do Prahy třeba k nějakému lékaři, nebo za ní vozím kamarádky a příbuzné její generace. S gustem si vždycky zavzpomínají, už ani moc nestojí o procházky po návsi... jediný sval, který se asi nikdy neunaví a žádá si procvičování, je jazyk.

Naposledy, v jednom z posledních teplých a slunečných dní, jsem za ní vezla její švagrovou, sestru mého otce, která je jen o půl roku mladší, ale pořád je soběstačná a zřejmě dokonce dělá různé domácí práce i za své potomstvo. Na téhle tetě je znát, jak ji deprimuje postupující věk – kdežto moji matku už snad ani ne, překročila už hranici, kdy ji pokročilé stáří, závislost na jiných lidech a jednotvárný, nikam nesměřující život neděsí. Soustřeďuje se na každodenní drobnosti, zapisuje si pečlivě jídla, své fyziologické funkce, naše návštěvy... Stařenkám se vybavuje spousta detailů z dětství a mládí, což je často docela zajímavé a vlastně mi to ani nepřipadá jako ztráta času.

To až potom, když si sednu k počítači a zaplaví mě nervozita, jak málo práce stíhám…

Epizoda třetí.

Náš kocour loví myši, což je úžasné, jenomže on si je vždycky nosí domů. A to živé. Pustí myš někde v bytě, ona zaběhne za skříň, pračku nebo postel a kocour na ni číhá, anebo ji nechá být a odejde na potulky nebo usne. Příšerně mě to znervózňuje: někde v bytě máme myš! - Kocour si snad schválně své hlodavce šetří a prodlužuje si to vzrušení, kdy na ně může číhat a pronásledovat je. Nejčastěji je dostane a zakousne druhý den, ale někdy to trvá mnohem déle. Jednou si myška za pračkou dokonce udělala ohromnou zásobárnu kočičích granulí, které zřejmě postupně odnosila našim kočkám z misky. Jsem z toho nervózní a rozčiluju se: kočičáku, to nemůžeš tu myš propána dorazit hned? Další věc, která mi drásá nervy!

Epizoda čtvrtá.

V neziskovce máme Pomalého Kolegu (zkratka PK). Vzal si iniciativně na starost, že by získal pro organizaci nějaké peníze crowdfundingem. Už několik měsíců o tom přemítá, dumá, ale nehnul se z místa. HitHit nebo Startovač? Nemůže se rozhodnout, telefonuje mi a zdlouhavě vypočítává, jaké chtějí za co poplatky a podobně. Je ten typ, co si věci rovná v hlavě, teprve když je někomu vykládá. Málem z toho vylítnu z kůže! Nevydržím to, skočím mu do jeho výkladů a upozorňuju ho, že daleko důležitější než tyhle stokorunové položky bude, kolik peněz se nám podaří od lidí vybrat a jak to udělat, abychom je vůbec zaujali. Ukazuje se, že v tom se PK vůbec nevyzná a všechna práce s takovými těmi „marketingovými a píárovými“ záležitostmi by stejně byla na mně. Jsem na mrtvici. Proč mě už půl hodiny zdržuje telefonováním, když sám neudělal vůbec nic, ani nesestavil kloudnou kalkulaci nebo rozpočet, a všechna, ale všechna práce by už zase byla na mně? Panebože – nebo bohyně – nebo vesmíre – proč mi tohle děláš???

 

A úplně slyším, jak se mi seshora snáší na hlavu odpověď: No protože jsi neurotická workaholička. Protože tě tak strašně uspokojuje, když věci odsejpají, když podáváš výkony, když můžeš celé dny trávit hektickou činností ve stylu „šup šup a už to lítá“. Jenomže ono to o tom není, víš?“

 

 

Autor: Eva Hauserová | neděle 11.10.2015 9:56 | karma článku: 12,63 | přečteno: 363x
  • Další články autora

Eva Hauserová

Nebojme se mrtvých

Jak se lidé loučí se svými zemřelými blízkými? Způsoby, jakými to děláme – nebo neděláme – právě my v naší kultuře, nemusí vůbec být samozřejmé. Podrobněji se o tom dočteme v knize americké „mileniální Morticie“ Caitlin Doughtyové

4.10.2023 v 8:47 | Karma: 12,53 | Přečteno: 471x | Diskuse| Kultura

Eva Hauserová

Nerůst: jak by to šlo udělat?

Neustálý hospodářský růst nás žene do slepé uličky a do vyčerpávání planetárních zdrojů, přesto pořád nějak neumíme uvažovat jinak. Jak by mohla v praxi vypadat radikální proměna k nerůstu?

2.10.2023 v 8:48 | Karma: 10,79 | Přečteno: 571x | Diskuse| Ekonomika

Eva Hauserová

Vítejte v roce 2038

Chcete-li se ponořit do nočních můr týkajících se poměrně brzké budoucnosti a potvrdit si své nejhorší obavy z toho, kam spěje EU, přečtěte si právě vyšlou knížku Deník 3038.

11.9.2023 v 8:39 | Karma: 12,22 | Přečteno: 572x | Diskuse| Kultura

Eva Hauserová

Může za všechno kapitalismus?

Vývoj naší civilizace vyvolává obavy: takhle to přece nemůže pokračovat dál! Mezi ekologicky smýšlejícími lidmi se objevuje názor, že za veškerý neblahý vývoj může kapitalismus. Opravdu?

14.8.2023 v 10:26 | Karma: 16,04 | Přečteno: 695x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Eva Hauserová

Dvě babičky na dovolené v Egyptě

Už delší dobu jsem opravdu silně toužila jet někam šnorchlovat a kochat se pozorováním podmořského života. K tomu jsou nejlepší korálové útesy, a ty máme relativně nejblíž v Egyptě.

12.6.2023 v 9:44 | Karma: 21,51 | Přečteno: 908x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 380
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2104x
Spisovatelka, publicistka, překladatelka na volné noze, původně bioložka, v současnosti přírodní zahradnice a ekoložka, www.hauserova.cz. Jako editorka jsem vymyslela a dala dohromady Encyklopedii soběstačnosti 1-3 a totéž jsem v letech 2014-2021 dělala s edicí brožurek Klíč k soběstačnosti, viz e-shop na www.permakulturacs.cz. Radím s plánováním a osazováním nízkoúdržbových přírodních zahrádek, viz www.prirodni-zahradky.cz. Mé minikurzy přírodního zahradničení najdete na www.naucmese.cz.

Pokud byste chtěli dostávat můj měsíční permakulturně-ekologický zpravodaj Permatruhlík, nebo pokud byste mi chtěli cokoli sdělit, pište na evahauserova@gmail.com.