Ňadra v šálcích, aneb V bludišti překladů

17. 12. 2014 9:06:18
Překládáním vlastně trávím víc času než jakoukoli jinou činností, ale ač se za to stydím, musím přiznat, že to beru spíš jako obživu než jako nějakou svoji vášeň nebo poslání. Nicméně i tak sbíráte zkušenosti, pracujete na sobě, snažíte se posuzovat to, co vám vzniká pod rukama, tedy na monitoru... V čem vlastně spočívá ten proces, když nějaký text převádíte z jednoho jazyka do druhého?

Úplně první a zásadní věc, na kterou musí čelně narazit všichni, kdo začnou s tímhle tématem mít něco společného, je strašidlo obcházející celou oblast překládání – strašidlo otrockého překladu. Vlastně to znamená, že ustrnete u prvního kroku celého procesu – najdete v řeči, do které překládáte, jakési plus mínus odpovídající protějšky toho, co chcete překládat. Pro jednoduchost budu dále označovat překládanou řeč jako angličtinu a řeč, do které překládáme, jako mateřštinu, což je můj případ. Otrocký překladatel tedy skončí u toho, že najde ve své mateřštině prakticky skoro totéž, co by tam nalezl i Google Translator. Pokud je to důsledné, vznikají zábavné grotesknosti, například „krátký člověk“ místo „malý člověk“, nebo si vezměme typickou vazbu z harlequinek „he cupped her breasts“: dává snad muž své partnerce ňadra do šálků? Jde o nějakou speciální erotickou pomůcku? Nikoli, znamená to, že je bere do dlaní a tak je laská. Častá je i situace, kdy harlequinský hrdina „hněvivě tiskne čelist a zatíná zuby, až mu na tváři znatelně tepe žíla“, a to nikoli v situaci, kdy chce někoho zavraždit, ale v situaci, kdy ho partnerka něčím trochu popíchla, nebo kdy se snaží ovládnout své sexuální pudy. Je jasné, že v češtině to musíte poněkud zmírnit. Úplně běžné a univerzální u všech typů literatury je třeba ponechání původních slovosledů nebo přemíry přivlastňovacích zájmen („hladil ji po jejích vlasech svýma rukama“).

Spisovatelský rozlet překladatelův

V každém překladu je hodně důležité druhé stádium, kdy se jakoby „duševně usadíte“ ve své mateřštině a hledáte v ní nejlepší vyjádření překládaného textu. Je jasné, že ve své mateřštině se musíte pohybovat naprosto volně a být schopni chameleonského převtělování do různých stylů, které odpovídají originálům, kdežto v angličtině musíte pouze dobře chápat, která bije. Což je u literárně náročnějších textů pochopitelně zapeklitější. Důležitá je třeba melodika textů, práce s archaismy, slangem, postmoderními narážkami, neologismy, slovními hříčkami a tak dále a tak dále... často musíte prostě přijít na něco souběžného, analogického, pořád je to lepší než psát pod čáru poznámky typu „nepřeložitelná slovní hříčka“ a důkladné vysvětlení, protože tím čtenáře úplně připravíte o autentický zážitek. Autor se vznáší na alfa hladině, píše si se samozřejmou lehkostí a vychází z toho, co jeho čtenáři vědí a mají v povědomí – což se může dost lišit od toho, jaké informace a asociace nosí ve svých myslích lidé na druhé straně zeměkoule. Podle mě je někdy lepší zpomalit a něco třeba lehce dovysvětlit...

Typickým příkladem, jak je těžké se s kulturními rozdíly poprat, může být překlad Naháče od amerického humoristy Davida Sedarise, pocházející z dílny Hany Ulmanové. Je to přímo turbo vichřice amerických reálií. David Sedaris zřejmě dokáže vtipně, trefně a ostře vyhmátnout detaily, které před ním ještě nikdo tak zkratkovitě nezachytil nebo je ani nepostřehl. Jenže ta zkratkovitost jeho stylu působí po převodu do češtiny poněkud překotně, někdy křečovitě a leckdy nesrozumitelně. Vypsala jsem si pár příkladů, něco by se patrně dalo snadno napravit, z něčeho jsem opravdu jelen.

Třeba pasáž, kde vypravěč řeší svoji homosexualitu a v Evropě ji hodlá „vyléčit“: „Rozhodl jsem se, že si v Řecku najdu holku. Bude to francouzská turistka procházející se po pláži s bochníkem chleba pod paží.“ Vzhledem k tomu, že její další jmenované atributy jsou tahací harmonika a baret, si myslím, že pod paží měla určitě mít bagetu. Nebo dívka obsluhující v bufetu, která na sobě údajně má „propálenou oranžovou blůzu z umělého vlákna“. Skoro bych se vsadila, že nejde o blůzu „propálenou“, ale okrového odstínu (burned orange). Taky se mi zdá, že se tu podezřele nadužívá výrazů „zkurvenej“, „zasranej“ a podobně, a to i v případech, kde (zřejmě) původní „fucking“ spíš znamená něco jako „suprovej“ nebo „hustej“.

Uvedu větu, kterou jsem vůbec nepochopila – třeba vám to bude na rozdíl ode mě jasné: „Kdybych měl bezpečnost Ameriky v rukou já, všichni už bychom chodili v režných pytlích a leštili holínky všem dobyvatelům, co umí aspoň zabučet.“ – Autor chce nepochybně chce říct, že by bezpečnost Ameriky neochránil, takže chápu to leštění holínek dobyvatelům, ale co s tím mají společého režné pytle a bučení?

Na závěr ještě jeden úryveknevím jak vám, ale mně se to opravdu nečte dobře: „Styků s lidmi, kteří mě nenávidí za to, kdo jsem, mám po krk. Pokud se na ty milióny, co vás nenávidí za to, čím jste, upnete příliš, s velkou pravděpodobností skončíte jako jedna z těch rozčepýřených a zkrachovalých existencí, co se pod tíhou oněch dvou set ideových odznáčků, co si připíchla na sako a na baťůžek, pěkně hroutí. Nemám ani páru, jak se mění lidi, ale pro případ, že bych na to někdy kápnul, si pořád schovávám dlouhý seznam potenciálních kandidátů.“

Cože?

Tím vším chci říct, že překladatel by měl setrvat v tom druhém stádiu (kdy „prodlévá ve své mateřštině“) výrazně déle či více než ve stádiu prvním (kdy pouze mechanicky „překlápí“ mezi oběma jazyky). Měl by využívat prostředky typické pro svoji mateřštinu, které ho při „prodlévání v angličtině“ prostě nenapadnou, protože tam neexistují. Typickým příkladem je bohatství sloves v češtině, nebo používání zdrobnělin, různé míry spisovnosti a podobně. Pokud to neuděláte, čeština se vám nepřiměřeně zploští a bude chudší než originál.

Myslím, že tohle všechno se nedá tak úplně zmoci jen „silově“, rozumem, a že je lepší, když překladatel do své práce investuje také nějaký vlatsní umělecký vklad (trošinku té alfa hladiny). V tomto směru překladatelé mnohem častěji „nedostřelí“ než „přestřelí“. Ti přestřelující, kterým by se dala tato chyba vytknout, jsou spíše výjimkami...

Autor: Eva Hauserová | středa 17.12.2014 9:06 | karma článku: 16.56 | přečteno: 1339x

Další články blogera

Eva Hauserová

Nebojme se mrtvých

Jak se lidé loučí se svými zemřelými blízkými? Způsoby, jakými to děláme – nebo neděláme – právě my v naší kultuře, nemusí vůbec být samozřejmé. Podrobněji se o tom dočteme v knize americké „mileniální Morticie“ Caitlin Doughtyové

4.10.2023 v 8:47 | Karma článku: 12.12 | Přečteno: 449 | Diskuse

Eva Hauserová

Nerůst: jak by to šlo udělat?

Neustálý hospodářský růst nás žene do slepé uličky a do vyčerpávání planetárních zdrojů, přesto pořád nějak neumíme uvažovat jinak. Jak by mohla v praxi vypadat radikální proměna k nerůstu?

2.10.2023 v 8:48 | Karma článku: 9.98 | Přečteno: 481 | Diskuse

Eva Hauserová

Vítejte v roce 2038

Chcete-li se ponořit do nočních můr týkajících se poměrně brzké budoucnosti a potvrdit si své nejhorší obavy z toho, kam spěje EU, přečtěte si právě vyšlou knížku Deník 3038.

11.9.2023 v 8:39 | Karma článku: 12.22 | Přečteno: 479 | Diskuse

Eva Hauserová

Může za všechno kapitalismus?

Vývoj naší civilizace vyvolává obavy: takhle to přece nemůže pokračovat dál! Mezi ekologicky smýšlejícími lidmi se objevuje názor, že za veškerý neblahý vývoj může kapitalismus. Opravdu?

14.8.2023 v 10:26 | Karma článku: 15.45 | Přečteno: 609 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Dita Jarošová

Uchazečky konkurzu na ředitelku /povídka/

Všechny tři postupně hledaly kongresovou místnost, až skoro bez toho "s", dveře měla čísla, která však v pozvánce nestála. A tak trochu zoufale korzují po chodbách bez informačních cedulí odchytávají všemožné i domnělé úředníky .

28.3.2024 v 9:45 | Karma článku: 7.56 | Přečteno: 226 | Diskuse

Dita Jarošová

Burešův Maelström ?

Všichni máme v paměti telefonní aplikaci Bez Andreje. Funguje dosud? Kupujete anebo využili jste ji někdy v minulosti? Už její pouhý výskyt nám v podstatě oznamuje, že bude přetěžké vyhnout se výrobkům právě z této stáje...

27.3.2024 v 9:50 | Karma článku: 11.59 | Přečteno: 311 | Diskuse

Richard Mandelík

Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby

Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.

25.3.2024 v 7:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 45 | Diskuse

Ladislav Kolačkovský

Rytíři Sacher-Masochové v Praze, c. a k. úředníci a milostné vášně

Na Olšanských hřbitovech je hrobka rytířů Krticzků von Jaden. A tam odpočívá i vlastní sestra slavného Sachera-Masocha, díky němuž vzniklo slovo masochismus. Barbara von Sacher. O rodu rytířů Sacher-Masoch a Krticzků.

24.3.2024 v 19:47 | Karma článku: 17.84 | Přečteno: 345 | Diskuse

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma článku: 4.43 | Přečteno: 117 | Diskuse
VIP
Počet článků 380 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2103

Spisovatelka, publicistka, překladatelka na volné noze, původně bioložka, v současnosti přírodní zahradnice a ekoložka, www.hauserova.cz. Jako editorka jsem vymyslela a dala dohromady Encyklopedii soběstačnosti 1-3 a totéž jsem v letech 2014-2021 dělala s edicí brožurek Klíč k soběstačnosti, viz e-shop na www.permakulturacs.cz. Radím s plánováním a osazováním nízkoúdržbových přírodních zahrádek, viz www.prirodni-zahradky.cz. Mé minikurzy přírodního zahradničení najdete na www.naucmese.cz.

Pokud byste chtěli dostávat můj měsíční permakulturně-ekologický zpravodaj Permatruhlík, nebo pokud byste mi chtěli cokoli sdělit, pište na evahauserova@gmail.com.   

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...