Jak jsem byla Smrtkou

Síla archetypů je věčná. Někdy do archetypálních rolí upadneme bezděčně, někdo se do nich dokáže šikovně stylizovat a má z toho prospěch...  

O minulém víkendu jsme měli na zahradě Ekodomova v Podbabě kurz kosení. Jelikož jsem měla odchytit u metra našeho bulharského lektora (což se mi nakonec nepovedlo, ale na místo se šťastně dostal), znamenalo to, že jsem poměrně dost dlouho pobíhala s kosou přes rameno po ulicích, v podchodu metra, pak jsem jela autobusem... a sem tam na mě někdo šibalsky mrkl a podotkl: „Už si pro nás jdete?“ - Několik pubertálních cyklistů, kteří mě míjeli v Podbabě, po sobě volalo: „Tývole, Smrtka!“ Je zajímavé, že i nejmladší generace má ten archetyp Smrtky pořád zažitý, snad z pohádek, i když Smrťáci bývají i mužského rodu, jako v pohádkách Jana Drdy, nebo u Járy da Cimrmana (ano, chystala jsem se, že pokud se mě někdo přímo zeptá, pro koho jdu, opáčím „To my nesmíme ani naznačovat...“). Osoba s kosou zřejmě představuje jednu z mála trvalek, na které lze spoléhat a činit na ně narážky po celá staletí.

Vůbec žijeme hodně ve stereotypech a archetypech, například typický duchovní guru určitě poskytuje větší příslib autoritativní laskavé moudrosti, pokud má bílý vlas a muž i vous. Pozoruju předškolní děti v lesním klubu Šárynka, kam chodím zahradničit – většina holčiček inklinuje k princeznovskému archetypu a některé i ve všední den pobíhají v princeznovském kostýmu, v bílých nebo růžových dlouhých šatečkách, závoji či korunce. Mají i své protěšky, jeden tříletý chlapeček stále nosí čepičku připomínající středověkou helmu a ohání se klackem jako rytíř mečem.

Před několika dny, na Den dětí, se mi narodil první vnouček a pořád ještě nevím, jak uchopit ten archetyp babičkovství: co ta role obnáší? (Cože, babička? Já?) Možná bych měla nosit po kapsářích tříbarevná koťátka a trousit rozšafná moudra...

 

Archetyp feministky

V životě jsem určitě o mnoho přišla, protože se nedržím archetypů. Můj syn Honza mi občas předhazuje, že jsem se měla stát achetypální feministkou, projevovat se pořádně důrazně, dělat to, co lidé od feministky čekají, a mohla jsem být slavná. Jenže co z toho? Byla by to násilná stylizace, která by mě určitě netěšila. Moderní bulvár a popkultura obdivuhodně navazují na velmi staré mýty s archetypy amazonských bojovnic, které si uřezávaly prsy, zabíjely chlapce, muže využívaly jen ke zplození další generace bojovnic a poháněla je nenávist k mužům a touha dominovat a vládnout. - Jenže tohle je velmi maskulinní model a mně přijde strašlivě nudný a nezajímavý. A to, co mě na realitě genderových rolí upřímně zajímá nebo zajímalo, zase postrádá onu prvoplánovou přitažlivost, která je pro většinu lidí a jejich zájem rozhodující.

Ach jo... vlastně se po celý život potácím někde mezi vymezenými škatulkami. Ani své romány a povídky nemohu psát jinak, než jak je píšu – myslím, že žádný autor se nemůže příliš „přehrávat“ do jiných poloh, byla by to křeč, na textu by se to poznalo a vznikla by spíš parodie. Mé knížky si obtížně hledají čtenáře možná právě proto, že postavy se nedají moc dobře zaškatulkovat a příběh neposkytuje čtenáři oporu a pevné zakotvení.

Teď mám životní období, kdy věnuju hodně sil naší ekologické neziskovce, ale i v tomto případě jsem ekoložka spíše salonní. Například vyhlídka na víkend v Bílých Karpatech, kde se bude spát na seně v nějaké stodole daleko od civilizace, je sice hezká, ale zároveň ve mně hlodají obavy: Co když mi začnou z toho sena alergicky slzet oči? To abych si vzala nějaká antihhistaminika! Co když mi bude v noci zima? Co když se nebudu moct celý víkend osprchovat? Co si radši zaplatit nějaký penzion a dojíždět na místo autem?

A tak podobně.

Prostě jsem takový rozervanec nepevných zásad a škatulek.

Aspoň jako Smrtka jsem na chvíli do jedné škatulky zapadla!

 

Autor: Eva Hauserová | čtvrtek 12.6.2014 9:19 | karma článku: 11,30 | přečteno: 462x
  • Další články autora

Eva Hauserová

Nebojme se mrtvých

Jak se lidé loučí se svými zemřelými blízkými? Způsoby, jakými to děláme – nebo neděláme – právě my v naší kultuře, nemusí vůbec být samozřejmé. Podrobněji se o tom dočteme v knize americké „mileniální Morticie“ Caitlin Doughtyové

4.10.2023 v 8:47 | Karma: 12,53 | Přečteno: 471x | Diskuse| Kultura

Eva Hauserová

Nerůst: jak by to šlo udělat?

Neustálý hospodářský růst nás žene do slepé uličky a do vyčerpávání planetárních zdrojů, přesto pořád nějak neumíme uvažovat jinak. Jak by mohla v praxi vypadat radikální proměna k nerůstu?

2.10.2023 v 8:48 | Karma: 10,79 | Přečteno: 571x | Diskuse| Ekonomika

Eva Hauserová

Vítejte v roce 2038

Chcete-li se ponořit do nočních můr týkajících se poměrně brzké budoucnosti a potvrdit si své nejhorší obavy z toho, kam spěje EU, přečtěte si právě vyšlou knížku Deník 3038.

11.9.2023 v 8:39 | Karma: 12,22 | Přečteno: 572x | Diskuse| Kultura

Eva Hauserová

Může za všechno kapitalismus?

Vývoj naší civilizace vyvolává obavy: takhle to přece nemůže pokračovat dál! Mezi ekologicky smýšlejícími lidmi se objevuje názor, že za veškerý neblahý vývoj může kapitalismus. Opravdu?

14.8.2023 v 10:26 | Karma: 16,04 | Přečteno: 695x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Eva Hauserová

Dvě babičky na dovolené v Egyptě

Už delší dobu jsem opravdu silně toužila jet někam šnorchlovat a kochat se pozorováním podmořského života. K tomu jsou nejlepší korálové útesy, a ty máme relativně nejblíž v Egyptě.

12.6.2023 v 9:44 | Karma: 21,51 | Přečteno: 908x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

  • Počet článků 380
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2104x
Spisovatelka, publicistka, překladatelka na volné noze, původně bioložka, v současnosti přírodní zahradnice a ekoložka, www.hauserova.cz. Jako editorka jsem vymyslela a dala dohromady Encyklopedii soběstačnosti 1-3 a totéž jsem v letech 2014-2021 dělala s edicí brožurek Klíč k soběstačnosti, viz e-shop na www.permakulturacs.cz. Radím s plánováním a osazováním nízkoúdržbových přírodních zahrádek, viz www.prirodni-zahradky.cz. Mé minikurzy přírodního zahradničení najdete na www.naucmese.cz.

Pokud byste chtěli dostávat můj měsíční permakulturně-ekologický zpravodaj Permatruhlík, nebo pokud byste mi chtěli cokoli sdělit, pište na evahauserova@gmail.com.