Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bijme ji v sobě, bijme, tchyni!

Když mi bylo takových šestadvacet sedmadvacet let, neobyčejně jsem trpěla chováním své tehdejší tchyně. Dnes v sobě objevuju podobné sklony, i když doufám, že jen mikroskopické a snadno potlačitelné...

Tchyně si v nepředvídatelných intervalech vždycky znenadání odemkla dveře našeho bytu (měli jsme na tehdejší dobu štěstí, že jsme nebydleli s rodiči), postavila se ke sporáku a učila mě vařit tak, jak na to byl její syn zvyklý. Nebo mi radila, jak mu správně prát ponožky (v ruce, pochopitelně). Nebo mi triumfálně nosila různé kousky nádobí, které někde výhodně nakoupila a které podle ní byly neodolatelně hezké, podle mě odpudivě kýčovité. A tak podobně. Prohlašovala, že její jedinou starostí je, aby u nás doma byla pohoda, což nebyla, z větší části kvůli ní.

Připadalo mi monstrózní, že se nějaká žena může tolik upínat na svého dospělého syna a tak ostře sledovat jeho život. PROČ SI XAKRU NEHLEDÍ NĚČEHO SVÉHO? vztekala jsem se. JAK TO, ŽE NEMÁ V ŽIVOTĚ NĚJAKOU VLASTNÍ AGENDU, JEŽIBABA JEDNA? A když se mi narodily děti, prakticky okamžitě jsem se začala těšit, až vyrostou, protože pak konečně budu mít čas na vlastní agendu a na dělání něčeho svého. Jako třeba na psaní a spoustu dalších kreativních věcí.

Dnes se mi to splnilo a mí synové jsou dospělí, jenomže vzniklá volnost není tak úžasně sladká, jak jsem si to malovala. Oba kluci žijí s přítelkyněmi a já musím přiznat – no, já to tedy přiznám, ale musím se fakt přemáhat a je mi to trapné – hmmmm, tak já to teda řeknu – že kdybych se poddala svým nejnižším pudům a ztratila veškeré zábrany, šla bych je navštívit v jejich bytě, kdykoli by se mi zachtělo, posadila bych se do kuchyně, s ohromným zájmem pozorovala, jak žijí, a tu a tam bych jim udělila nějakou nevyžádanou radu. Po jejím vyslovení by mě vždy naplnil altruistický pocit, že to dělám jen a jen pro jejich dobro.

Nechápu to. Nechápu, proč mám tak zvrhlé instinktivní sklony a proč s daleko větším zalíbením nemyslím třeba na to, že bych mohla ve volných chvílích napsat úžasný nový román, a nepromýšlím si jeho detaily.

Ledaže... u mé čtrnáctileté kočky Grušenky se projevuje velmi podobný sklon: čím je starší, tím raději se mazlí s lidmi, dokonce už přestává rozlišovat „své“ a cizí lidi a její mazlení je někdy až trochu obtěžující.

Na stará kolena prostě zatoužila po lidském teple.

Autor: Eva Hauserová | pondělí 2.7.2007 19:08 | karma článku: 34,01 | přečteno: 5297x
  • Další články autora

Eva Hauserová

Nebojme se mrtvých

Jak se lidé loučí se svými zemřelými blízkými? Způsoby, jakými to děláme – nebo neděláme – právě my v naší kultuře, nemusí vůbec být samozřejmé. Podrobněji se o tom dočteme v knize americké „mileniální Morticie“ Caitlin Doughtyové

4.10.2023 v 8:47 | Karma: 12,53 | Přečteno: 471x | Diskuse| Kultura

Eva Hauserová

Nerůst: jak by to šlo udělat?

Neustálý hospodářský růst nás žene do slepé uličky a do vyčerpávání planetárních zdrojů, přesto pořád nějak neumíme uvažovat jinak. Jak by mohla v praxi vypadat radikální proměna k nerůstu?

2.10.2023 v 8:48 | Karma: 10,35 | Přečteno: 569x | Diskuse| Ekonomika

Eva Hauserová

Vítejte v roce 2038

Chcete-li se ponořit do nočních můr týkajících se poměrně brzké budoucnosti a potvrdit si své nejhorší obavy z toho, kam spěje EU, přečtěte si právě vyšlou knížku Deník 3038.

11.9.2023 v 8:39 | Karma: 12,22 | Přečteno: 572x | Diskuse| Kultura

Eva Hauserová

Může za všechno kapitalismus?

Vývoj naší civilizace vyvolává obavy: takhle to přece nemůže pokračovat dál! Mezi ekologicky smýšlejícími lidmi se objevuje názor, že za veškerý neblahý vývoj může kapitalismus. Opravdu?

14.8.2023 v 10:26 | Karma: 16,04 | Přečteno: 695x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Eva Hauserová

Dvě babičky na dovolené v Egyptě

Už delší dobu jsem opravdu silně toužila jet někam šnorchlovat a kochat se pozorováním podmořského života. K tomu jsou nejlepší korálové útesy, a ty máme relativně nejblíž v Egyptě.

12.6.2023 v 9:44 | Karma: 21,51 | Přečteno: 908x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

VIDEO: Polská romantika na palubě letadla. Pilot požádal letušku o ruku

24. dubna 2024  18:17

O pořádnou dávku romantiky se postaral polský pilot, který požádal o ruku svou přítelkyni letušku...

Desítky miliard dolarů pro Ukrajinu a zákaz TikToku. Biden to podepsal

24. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  17:46

Aktualizujeme Ve středu podepsal americký prezident Joe Biden po několikaměsíčním schvalování v Kongresu zákon...

Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval blízkým spolužačky

23. dubna 2024  15:03,  aktualizováno  24.4 17:22

Policisté v úterý zadrželi ve škole v Tachově mladíka, který nožem vyhrožoval zabitím. Při...

Izrael pokročil v přípravě akce v Rafáhu, civilisty ochrání, uvedl mluvčí vlády

24. dubna 2024  16:55

Izrael pokročil v přípravách pozemní operace namířené proti palestinskému hnutí Hamás v Rafáhu na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 380
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2104x
Spisovatelka, publicistka, překladatelka na volné noze, původně bioložka, v současnosti přírodní zahradnice a ekoložka, www.hauserova.cz. Jako editorka jsem vymyslela a dala dohromady Encyklopedii soběstačnosti 1-3 a totéž jsem v letech 2014-2021 dělala s edicí brožurek Klíč k soběstačnosti, viz e-shop na www.permakulturacs.cz. Radím s plánováním a osazováním nízkoúdržbových přírodních zahrádek, viz www.prirodni-zahradky.cz. Mé minikurzy přírodního zahradničení najdete na www.naucmese.cz.

Pokud byste chtěli dostávat můj měsíční permakulturně-ekologický zpravodaj Permatruhlík, nebo pokud byste mi chtěli cokoli sdělit, pište na evahauserova@gmail.com.