Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Babičky zuřivé a zoufalé

Během mých pobytů po nemocnicích, kterých bylo v uplynulém roce kolem deseti, mě nejvíc ze všeho frustrovaly spolupacientky, s nimiž jsem sdílela pokoje. Kde se v těch ženách bere neúmorná energie, se kterou vás připravují o poslední zbytky soukromí?

Stařence – říkejme jí třeba paní Nováková – právě vyoperovali žlučník. V narkóze se poškrábou hlasivky, a tak by raději neměla mluvit, protože pak trpí záchvaty kašle, ale to nepřipadá v úvahu. Paní Nováková nezavře pusu. Opakuje pořád dokola stejné primitivní věty nebo napůl nesrozumitelné výlevy, a to bez ohledu na to, jestli na ně reaguju nebo ne. Vlastně se mě snaží přimět, abych dělala totéž – přihrávala jí nějakými vlastními průpovídkami, a tím udržovala tuto její jedinou zábavu od rána do večera v chodu.

„Snědla jsem jen trochu tý polívky a šlo to ven horem dolem! Všechno se mně až zatmělo! Na týhle straně břicha jako bych to měla větší, dělali mi to tou dírou, stetoskopicky – jo, laparoskopicky – a ta díra byla asi nějaká hluboká. Protože to asi bylo dlouhý. No šlo to ze mě horem dolem. To doma si dám i rohlík, buďto namazanej máslem, anebo jenom samotnej... Celej život jsem si odříkala a teď musím šetřit na pohřeb a na ten... kámen. To máte hned padesát tisíc. A dvacet tisíc mladejm, to abych splácela po třech tisících tak do Vánoc... kolik voni platěj za elektriku, to maj všechno puštěný najednou, dvě televize, mrazák... a Honzík... ne, ten... Jakub jezdí na motorce, já mu povídám – devadesát do zatáčky? Stačí minuta a bude po tobě! Já myslela, že se z toho snad zblázním! Já se zblázním, jak to ze mě šlo horem dolem! Co myslíte, můžu pít tuhle vodu? Tu bez bublinek, A co když to ze mě zase půjde horem dolem? To se zase zřídím, to se zřídím!“ A tak dále.

V půl šesté ráno nám přijdou měřit teplotu a do sedmi, kdy je snídaně, bych ještě mohla docela dobře podřimovat. To by ovšem paní Nováková nesměla začít na celé kolo křičet: „Já říkám, že je to nelidský, takhle brzy člověka budit! Já jsem vás pozorovala, jak jste se na tý posteli mlela, to jste asi měla špatný sny, to já jsem měla krásný sny...“ a už to jede, jelikož jazyk je podle všeho jediný orgán, který těmhle stařenkám skvěle funguje a dožaduje se neustálého procvičování.

Mluvím o stařenkách, ale vlastně jde i o ženy středního věku. Můj přítel jednou přišel s postřehem, že se české ženy s klimakteriem mění v „zuřivé babičky“, to znamená jsou hyperaktivní, překypují energií a mají sklony všechny kolem komandovat. V nemocnici jsem to pocítila na vlastní kůži. Vždycky, naprosto vždycky se našla spolupacientka, z níž se rychle vyklubala moje mučitelka a trapička.  „Nečtěte pořád! Nechte už být ten počítač! Nojo, vona se učí slovíčka, aby byla chytřejší než my!“ Podobnými větami mě zasypávaly a toužily mě mermomocí znovu zatáhnout do svého napůl zmateného a nikam nevedoucího tlachání. Kdyby mluvily aspoň trochu zajímavě a kdyby to mělo hlavu a patu, vůbec by mi nevadilo všechen čas v nemocnici proklábosit, ale takhle mě to opravdu trýznilo. Paní Nováková mohla klidně chodit na televizi do společenské místnosti, ale nedělala to, ačkoli jsem ji o to žádala. Měla mě chycenou jako pavouk mouchu v síti.

Nevím, jak to chodí na pánských pokojích, ale v pacientkách ženského pohlaví je zřejmě pod

tlakem jako v papiňáku nahromaděná potřeba blízkosti a sdílení, takže mají-li vedle sebe jinou ženu, nemohou si pomoci a musí spustit nekonečný monolog, vylévat si srdce a obracet se k ní s nekorigovanou samomluvou, která by jim (aspoň podle mých představ) měla probíhat  jen uvnitř hlavy. Dokonce i když jsem otevřeně dávala najevo, že o to nestojím, například jsem upřeně hleděla do stránek knížky a na jejich řeči nereagovala, nenechávaly toho a zkoušely to na mě dál. Čtením časopisů a luštěním křížovek nedokázaly strávit víc než pár minut a už to začalo znovu.

Napadá mě, že mimo nemocnici tyhle ženy nejspíš nemají možnost po celý den nepřetržitě mluvit a mluvit. Takže když se jim pak ta příležitost naskytne, vrhnou se na svoji oběť s celou silou své mnohaleté frustrace a zoufalství. Ale kde se ta potřeba bere? Jsme snad od přírody stvořeny pro život v neustále štěbetajících tlupách, kde neexistuje jakékoli soukromí, a jsem snad já nějaká podivná výjimka, neurotický produkt odcizené civilizace?

Autor: Eva Hauserová | neděle 22.7.2007 8:53 | karma článku: 38,37 | přečteno: 7688x
  • Další články autora

Eva Hauserová

Nebojme se mrtvých

Jak se lidé loučí se svými zemřelými blízkými? Způsoby, jakými to děláme – nebo neděláme – právě my v naší kultuře, nemusí vůbec být samozřejmé. Podrobněji se o tom dočteme v knize americké „mileniální Morticie“ Caitlin Doughtyové

4.10.2023 v 8:47 | Karma: 12,53 | Přečteno: 471x | Diskuse| Kultura

Eva Hauserová

Nerůst: jak by to šlo udělat?

Neustálý hospodářský růst nás žene do slepé uličky a do vyčerpávání planetárních zdrojů, přesto pořád nějak neumíme uvažovat jinak. Jak by mohla v praxi vypadat radikální proměna k nerůstu?

2.10.2023 v 8:48 | Karma: 10,79 | Přečteno: 571x | Diskuse| Ekonomika

Eva Hauserová

Vítejte v roce 2038

Chcete-li se ponořit do nočních můr týkajících se poměrně brzké budoucnosti a potvrdit si své nejhorší obavy z toho, kam spěje EU, přečtěte si právě vyšlou knížku Deník 3038.

11.9.2023 v 8:39 | Karma: 12,22 | Přečteno: 572x | Diskuse| Kultura

Eva Hauserová

Může za všechno kapitalismus?

Vývoj naší civilizace vyvolává obavy: takhle to přece nemůže pokračovat dál! Mezi ekologicky smýšlejícími lidmi se objevuje názor, že za veškerý neblahý vývoj může kapitalismus. Opravdu?

14.8.2023 v 10:26 | Karma: 16,04 | Přečteno: 695x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Eva Hauserová

Dvě babičky na dovolené v Egyptě

Už delší dobu jsem opravdu silně toužila jet někam šnorchlovat a kochat se pozorováním podmořského života. K tomu jsou nejlepší korálové útesy, a ty máme relativně nejblíž v Egyptě.

12.6.2023 v 9:44 | Karma: 21,51 | Přečteno: 908x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

  • Počet článků 380
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2104x
Spisovatelka, publicistka, překladatelka na volné noze, původně bioložka, v současnosti přírodní zahradnice a ekoložka, www.hauserova.cz. Jako editorka jsem vymyslela a dala dohromady Encyklopedii soběstačnosti 1-3 a totéž jsem v letech 2014-2021 dělala s edicí brožurek Klíč k soběstačnosti, viz e-shop na www.permakulturacs.cz. Radím s plánováním a osazováním nízkoúdržbových přírodních zahrádek, viz www.prirodni-zahradky.cz. Mé minikurzy přírodního zahradničení najdete na www.naucmese.cz.

Pokud byste chtěli dostávat můj měsíční permakulturně-ekologický zpravodaj Permatruhlík, nebo pokud byste mi chtěli cokoli sdělit, pište na evahauserova@gmail.com.